Tuesday, May 31, 2011

Penyusuan Tak Perlukan Vitamin


Seolah-olah menjadi trend apabila berniat hendak menyusukan anak, maka si ibu meletakkan syarat untuk membeli vitamin. Hakikatnya vitamin ini tidak membanyakkan susu. Vitamin disarankan kepada ibu yang menyusukan anaknya dan tidak mengambil makanan seimbang dalam pemakanan seharian.
Seandainya anda mengambil supplement untuk tujuan penyusuan, perlulah difahami bahawa vitamin bukanlah salah satu cara untuk membanyakkan susuibu. Vitamin diambil demi memastikan tubuh ibu sustained sihat, bertenaga, ceria dan terus bersemangat dan secara langsung mampu membekalkan susuibu kepada si manja.


Kejayaan penyusuan antaranya adalah bergantung kepada kesihatan ibu. Konsep asas penyusuan perlulah difahami terlebih dahulu iaitu LEBIH KERAP BAYI DI SUSUKAN atau LEBIH KERAP PENGOSONGAN PAYUDARA DILAKUKAN MAKA LEBIH BANYAK SUSUIBU DIHASILKAN.

Pengambilan vitamin akan memberi kesan yang besar dalam dunia penyusuan sekiranya si ibu memenuhi keperluan dibawah dengan penuh disiplin dan konsisten.

1. Si ibu kerap menyusukan bayi secara langsung ATAU  bagi ibu yang bekerjaya ,membuat sesi perahan yang konsisten setiap 3jam atau tidak lebih dari itu sehingga payudara benar-benar kosong.

2. Si ibu memastikan pengambilan air yang seimbang dan secukupnya setiap hari iaitu tidak kurang dari 3L sehari dan memastikan tidak berdiet dalam menjayakan penyusuan lengkap buat si manja.

3. Si ibu juga digalakkan mendekatkan diri dengan Pencipta demi memastikan keseimbangan keperluan rohani dan jasmani dititikberatkan. Bagi muslim, doa dan zikir sangat digalakkan bukan hanya semasa membuat sesi perahan atau sedang menyusukan bayi tetapi menjadikan amalan rutin agar mudah mencapai gelombang alfa, iaitu ketenangan supaya penyusuan dapat berlangsung dengan lancar.



* ALFALFA tidak boleh diambil oleh pesakit SLE.

Saturday, May 28, 2011

Bangun Tidur Kena Minum Air !

Air bukan setakat hilangkan dahaga, tetapi ia berfungsi untuk membantu pertumbuhan sel, keluarkan toksik dari tubuh, membantu proses metabolisme dan penyerapan vitamin.

Apabila bangun dari tidur kita hendaklah meminum air putih kerana sepanjang kita tidur tubuh akan mengeluarkan banyak cairan melalui pengewapan. Ini kerana tubuh tidak pernah berhenti bekerja semasa kita tidur. Sebab itu, sebaik kita bangun dari tidur, kita akan rasa dahaga. Keadaan ini perlu dipulihkan dengan meminum air sebanyak 250ml hingga 500ml air bergantung kepada berat badan seseorang. Jika kita tidak minum air sebaik bangun dari tidur tubuh akan kekurangan mineral.

Sebelum tidur juga kita perlu minum air tetapi tidak terlalu banyak kerana ia akan membuatkan kita sering terjaga malam untuk membuang air kecil selain ia akan memudaratkan fungsi jantung dan ginjal.

Sumber : Mingguan Wanita 13-19 Mei 2011

 

Thursday, May 26, 2011

Apa itu 'Let Down Reflexs' ?

Pernahkan anda merasai Let Down Reflexs? Anda tak tahu pun apa itu Let Down Reflexs? Apa kata kita semak kat bawah ni sama-sama, kerana pada saya penyusuan susuibu bererti si ibu juga akan menambah ilmu dari segenap segi.

Let Down Reflexs?

Ibu akan merasa seperti nyeri/jejarum pada breast semasa menyusu atau pam dan kesannya pada ketika itu susu akan memancut dengan banyak.

Mengapa Let Down Reflexs Terjadi?

Semasa anda menyusukan bayi, stimulation di aerola akan menyebabkan nerve di sekitar nipple menghantar signal ke otak. Kesannya kelenjar pitutari merembeskan hormon oksitosin melalui pembuluh darah menyebabkan otot disekeliling milk gland mengecut dan mengalirkan susu ke milk ducts

Fungsi Let Down Refleks?
  1. Memastikan breast dapat dikosongkan sepenuhnya
  2. Memastikan pengaliran susu yang lancar kepada bayi
Bagaimana Untuk Mendapatkan Let Down?
  1. Latih bayi di minggu-minggu awal kelahiran untuk menyusu secara terus (direct Feeding-DF) hingga mendapatkan Let Down yang estabish.
  2. Berada dalam keadaan yang tenang ketika menyusukan bayi atau ketika mengepam, maksud saya tidak tergopoh-gopoh.
  3. Banyakkan sentuhan kulit ke kulit dengan bayi anda ketika tidak menyusukan, bayi hanya pakai lampin sahaja.
  4. Boleh tengok gambar bayi ketika mengepam
  5. Minum air dengan banyak
  6. Makan makanan berkhasiat
  7. Pengambilan vitamin untuk menampung kekurangan vitamin dalam badan si ibu yang boleh menyebabkan stress dan keletihan.
  8. Urut belakang untuk menggalakkan pengeluaran susu (minta tolong suami ye!)
 

Wednesday, May 25, 2011

Teknik 'Power Pumping'

Power Pumping adalah teknik mengepam yang boleh membantu meningkatkan penghasilan susu. Ia merupakan cara biasa yang semua ibu tahu iaitu mengepam tetapi dengan cara yang lebih unik kerana meniru cara bayi menyusu.

Macamana nak buat teknik ini ?
Untuk Single pump – pam kanan dulu 10 minit, kendian pam kiri plak 10 minit, tukar plak ke kanan 10 minit dan seterusnya, bertukar2 setiap 10 minit berterusan selama sejam.

Untuk Double Pump – Pam kedua2 belah serentak selama 10 minit, rehat/ stop pam 10 minit, sambung lagi pam 10 minit, rehat 10 minit dan seterusnya selama 1 jam.

Bila nak lakukan?
Saya berpendapat adalah lebih sesuai dilakukan ketika hujung minggu atau ketika masih dalam pantang kerana ibu tidak perlu terkejar-kejar.

Waktu yang sesuai melalui pembacaan dan pengalaman saya adalah pada tengah malam hingga hampir waktu subuh kerana pada waktu itu hormon susu adalah amat tinggi.

Berapa lama masa diambil untuk dapat hasilnya?
Biasnya ia mengambil masa sekurang-kurangnya 1 minggu. Mungkin pada permulaan anda hanya pam angin atau cuma dapat setitik dua susu. Tapi setelah beberapa kali dilakukan anda akan dapat hasil yang di mahukan.

Bagaimana dengan pengambilan vitamin?
Pengambilan Set B bersama kalsium dan ESP membantu proses ini. Bagi yang ingin mencuba tetapi rasa kurang berkemampuan boleh mencuba Set M.


Hubungi saya untuk mendapatkan Set Penyusuan ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my




Tuesday, May 10, 2011

Saya Tak Suka Jerawat !

Soalan: Saya mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari sebagai anti oksida selain dikatakan baik untuk kesihatan dan juga kulit. Bagaimana pula dengan vitamin lain seperti E, beta-karoten, mineral zink yang seringkali digabungkan bersama?

Jawapan
Tidak dapat dinafikan Vitamin C mungkin merupakan vitamin paling dikenali dan sememangnya layak untuk dihargai kerana fungsinya yang pelbagai kepada kesejahteraan tubuh, termasuklah pemulihan dan pertumbuhan tisu-tisu, mengekalkan kesihatan gusi, menyokong sistem imun dan membantu penyerapan zink. Ramai yang mengamalkan pengambilan vitamin C setiap hari dalam usaha merendahkan risiko mendapat serangan jangkitan ringan.
Hasil penyelidikan juga mendapati ia berpotensi mengurangkan tempoh demam selesema dengan menguatkan sistem imun. Bagi kebanyakan wanita pula, pengambilan vitamin C sebagai amalan harian begitu popular untuk kecantikan kerana ia merangsang kesihatan dan kecantikan kulit melalui penghasilan kolagen.
Bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat, paras vitamin A juga lebih rendah dalam plasma dan juga kulit. Ujian menunjukkan kaitan antara kekurangan paras vitamin A dalam plasma dengan peningkatan jerawat yang teruk. Mereka yang mengalami masalah jerawat serius mempunyai paras konsentrasi plasma vitamin A dan E lebih rendah. Keadaan ini berbeza berbanding mereka yang kurang berjerawat atau mereka yang sihat.
Manfaat penting lain hasil daripada pengambilan vitamin E, termasuklah:
"Vitamin E perlu untuk mengekalkan kesihatan dan kekuatan jantung, dinding kapilari yang sihat.
"Sebagai anti oksida larut lemak, ia menjaga tisu-tisu pelindung berlemak yang mengelilingi organ-organ utama dan mencegah penyakit degeneratif.
"Ia mengandungi bahan anti penuaan yang membantu merangsang kulit yang lembap dan lembut dengan menguatkan lapisan pelindung kulit.
Selain vitamin E, vitamin C juga banyak digabungkan dengan vitamin penting lain seperti Beta karoten (pro-vitamin A) dan beberapa mineral lazim seperti zink dan selenium untuk tindakan anti oksida yang poten.
Beta karoten juga dikenali sebagai pro-vitamin A, yang akan ditukarkan kepada vitamin A apabila diperlukan. Beta-karoten merupakan anti oksida berkuasa dan boleh meningkatkan fungsi sistem imun.
Selenium dianggap sebagai penemuan baru dalam dunia anti oksida. Ia diperlukan untuk pembentukan enzim gluthathione peroxidase yang berperanan penting untuk melawan radikal bebas. Selenium membantu mengekalkan mata yang sihat, kulit, rambut, jantung dan sistem reproduktif, selain mengekalkan hati agar berfungsi secara optimum.
Mereka yang mengalami jerawat terutamanya yang serius mungkin juga kekurangan zink. Ia juga bermanfaat kepada kulit bermasalah atau jerawat memandangkan ia diperlukan untuk penyembuhan luka dan mengawal penghasilan minyak melalui kelenjar minyak.
Gabungan vitamin dan nutrien antioksida ini sesuai untuk mereka yang ingin memperolehi kulit sihat, tinggal dalam persekitaran tercemar dan pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari atau radiasi UV. Mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah juga akan memperolehi manfaat dengan amalan pengambilan formulasi ini. Gabungan beta karoten, vitamin C, E, zink dan selenium yang turut ditambah dengan kumpulan vitamin B seperti vitamin B1, B5 dan B6 bermanfaat untuk melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.

Mahu mencuba gabungan vitamin dan nutrien Shaklee ? hubungi saya ditalian 012-6816979 untuk maklumat lanjut

Monday, May 9, 2011

Kuku 'Duta' Anda !

Selalu kita ni begitu mengambil berat penjagaan muka. Sebab itulah pandangan pertama orang pada kita. Bagaimana pula kuku tangan dan kaki kita ?
Kat bawah ni saya sertakan  Tip Penjagaan Kuku Tangan Dan Kaki :-

1. Gunakan losyen tangan selepas selesai membuat kerja rumah seperti membasuh pinggan dan mencuci baju. Pakai sarung tangan jika anda perlu menyentuh serbuk pencuci

2. Kerap mengurut kutikel supaya kuku terbentuk dengan cantik.

3. Makan buah-buahan dan lebihkan pengambilan diet tinggi protein

4. Penjagaan kuku kaki dan tangan sebenarnya berbeza. Kuku kaki harus disental untuk memastikan kotoran di situ mampu dihakis.

5. Basuh kaki setiap hari menggunakan sabun terutama di celah jari dan keringkan sebaiknya.

6. Amalkan pemaknan tambahan jika anda terasa pengambilan diet seharian tidak mencukupi.  Saya berpendapat bahawa kuku yang sihat dan cantik bermula dari badan yang sihat, kemudian baru terpancar serinya di kuku. Tak percaya ? Cuba kalian baca hasil bacaan saya di bawah ni.
  • Tubuh badan yang sihat mempunyai kuku yang berwarna merah jambu yang segar
  • Sakit berkaitan hati akan menyebabkan kuku menjadi putih pucat
  • Sakit buah pinggang pula menyebabkan kuku terbahagi kepada dua warna iaitu merah jambu dan putih
  • sakit jantung membuatkan 'nail bed' bertukar menjadi warna merah
  • sakit paru-paru menyebabkan kuku berwarna kuning, tebal dan lambat panjang
  • Kurang darah (anemia) menyebabkan kuku berwarna pucat
  • Diabetis pula menyebabkan kuku berwarna kuning dan sedikit kemerahan di pangkalnya
Mahu cuba Shaklee sebagai usaha atau insurans kesihatan anda ? Hubungi saya pada talian 012-6816979

Thursday, May 5, 2011

Mizz Nina Suka Shaklee ?

Tak percaya? Jom tengok Majalah Rapi keluaran 1 Mei 2011 ni.


Tengok 'statement' ni.


Anda bagaimana? Untuk maklumat lanjut hubungi saya di talian 012-6816979

Wednesday, May 4, 2011

Vitamin untuk kulit

Mungkin kita tertanya-tanya bagaimana vitamin mampu memperbaiki kulit berjerawat serta parut. Artikel di bawah yang saya petik dari sini, saya percaya mampu memberi jawapan pada persoalan kita.

Soalan: Saya ingin memperbaiki masalah kulit berjerawat dan mempunyai kesan parut lama. Kini saya menukar produk penjagaan kulit sebagai langkah memperbaiki masalah jerawat. Saya juga tercari-cari vitamin yang membantu kesihatan kulit.

Jawapan
Kesihatan kulit boleh dipelihara dan dikekalkan dengan pendekatan yang lebih menyeluruh. Ia bukan sekadar bergantung kepada penjagaan luaran dan kosmetik semata-mata. Apa jua tabiat pemakanan turut memberi kesan kepada kesihatan kulit.
Tahap kesihatan kulit juga menjadi penanda luaran kepada kesihatan dalaman. Adakalanya penggunaan krim, losen dan rawatan luaran kulit tidak banyak membantu sekiranya ia berpunca daripada faktor dalaman seperti akibat sesetengah nutrien. Mengambil makanan yang betul dan mengelak makanan yang tidak sesuai boleh menyerlahkan kecantikan, kulit lebih awet muda tanpa kosmetik mahal.
Kajian American Journal of Clinical Nutrition terbitan Julai 2007 menunjukkan kaitan antara makanan yang rendah dengan indeks glisemik dan pembaikan masalah jerawat. Kajian mendapati dalam tempoh 12 minggu, jerawat berjaya dikurangkan dengan lebih baik di kalangan kumpulan peserta yang mengambil makanan dengan kandungan glisemik gula yang rendah berbanding kumpulan yang mengambil makanan yang tinggi dengan karbohidrat.
Secara umumnya, selain makanan berkarbohidrat ringkas yang tinggi, pengambilan makanan tinggi lemak tepu, makanan berminyak dan bergoreng, bergula akan memberi impak yang lebih ketara kepada masalah jerawat.
Minum air secukupnya sangat penting. Air yang bersih boleh membantu kulit menjadi remaja. Air penting untuk melembapkan sel-sel selain memudahkan penyingkiran toksin dan dalam masa yang sama menyenangkan kemasukan nutrien. Apabila tubuh dihidrat dengan sempurna, perpeluhan berlaku dengan lebih efisien yang membantu kulit kekal bersih dan cerah.
Dari segi vitamin, vitamin anti oksida membantu meneutralkan radikal bebas yang merosak serta mengurangkan kerosakan sel. Antara vitamin anti oksida yang memberi manfaat kepada kesihatan kulit termasuklah vitamin A, C dan Vitamin E.
Vitamin A diperlukan untuk pembinaan dan pengekalan sel-sel kulit. Nutrien ini membantu menentang kekeringan kulit, kulit berkuping dan penebalan lapisan luar kulit. Vitamin C diperlukan dan membantu dalam pembentukan tisu-tisu penghubung, kolagen dan pemeliharaannya. Manakala vitamin E boleh memperlahankan penuaan tisu. Untuk kesihatan kulit terutamanya kulit bermasalah, mineral zink diperlukan untuk membantu fungsi normal kelenjar sebum kulit dan penyembuhan jerawat.
Oleh itu, pengambilan gabungan anti oksida seperti beta-karoten (pro-vitamin A), C, E, mineral zink dan selenium yang mencukupi akan membantu mencegah kerosakan sel-sel kulit akibat radikal.
Asid-asid lemak yang mencukupi penting untuk mengekalkan kecantikan dan keremajaan kulit. Ini merangkumi asid lemak omega-3 dan omega-6. Asid-asid lemak perlu ini diperlukan untuk menguat dan meningkatkan kebendaliran membran sel kulit. Membran sel merupakan pelindung kulit, mengeluarkan toksin dan memberi lembapan serta nutrien. Ia juga meningkatkan pengaliran darah dengan mencairkan darah dan memperbaiki keanjalan sel darah merah supaya lebih banyak oksigen yang membantu menyubur dan melembap yang penting untuk keremajaan kulit.
Kajian mendapati pengambilan Gamma linolenic acid (GLA) daripada minyak Evening Primrose secara berterusan membantu masalah jerawat, ekzema atopik, sindrom pra-haid (PMS), psoriasis dan kesihatan kulit. Mereka yang sering dibelenggu masalah ini lazimnya mempunyai paras GLA yang lebih rendah daripada normal. Ujian menunjukkan pengambilan minyak evening primrose yang kaya dengan GLA boleh memperbaiki kelicinan kulit, lembapan serta memperbaiki masalah dermatitis.

Mari saya ringkaskan

  • Tabiat makan yang tidak baik akan mempengaruhi kecantikan kulit
  • Minum air masak yang banyak membantu mencantikkan kulit
  • Vitamin yang perlu untuk memerangi jerawat dan parut adalah :- (1) Vitamin anti oksida yang terdiri dari vitamin A, C dan E. (2) Asid-asid lemak yang merangkumi asid lemak omega-3 dan omega-6 untuk menguat dan meningkatkan kebendaliran membran sel kulit. (3) mineral zink diperlukan untuk membantu fungsi normal kelenjar sebum kulit dan penyembuhan jerawat. (4) Gamma linolenic acid (GLA) untuk memperbaiki kelicinan kulit, lembapan serta memperbaiki masalah dermatitis

Mahu lebih lanjut hubungi saya di talian 012-6816979 untuk maklumat lanjut.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...