Friday, August 18, 2017

Bila Hati Kata Lain, Mulut Kata Lain

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Saya share dari buku tulisan Rusdin S. Rauf. Tajuknya Quranic Law Of Attraction.

Salah satunya sebab DOA kita tidak seiring dan seirama dgn hati kita.

Sebab hati kita atau fokus fikiran kita bertentangan dgn lisan atau ucapan kita. Berdoa nak 'A' tapi dapat 'B'. Sebab kita sering berdoa nak 'A' tapi hati kita tak sudah-sudah dengan 'B'.

"Dan sungguh, kami menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hati...." (Surah Qaf ayat 16)

Jadi sebelum berdoa sama-sama periksa hati, apa sebenarnya yg diinginkan. Sbb hati tak pernah berbohong! Supaya DOA kita tulus dan punya tenaga.

Nak 'A' ke 'B' ?

Salam Jumaat!

Thursday, August 17, 2017

Minyak Ikan Pertama Saya !

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Minyak ikan pertama saya. Dulu masa kecil-kecil ayah selalu belikan minyak ikan Scott Emulsion yang ada rasa oren tu untuk kami dua beradik. Sedap, ada rasa manis, masam kurang rasa ikan. Satu sudu sehari. Tapi selalu aje minum lebih.




Saya cuma tau minyak ikan tu bagus untuk otak. Lagi satu kalau selsema cepat baik. Masa tu rasa selsema cepat baik sebab ada oren dalam minyak ikan. Tak pernah tau minyak ikan tu bagus untuk meningkatkan sistem imun badan.

Masa tu eh! sampai besar pun saya cuma tahu sumber Omega 3 hanya dari salmon. Sebab terpengaruh dengan gambar ikan salmon yang nelayan dukung. Hi! Hi! Hi!

Tak pernah tahu ada banyak sumber Omega 3 ni, antaranya daripada ikan tuna, ikan sardin, telur ayam, kekacang, sayur bayam, ikan air tawar dan banyak lagi.





Walaupun makanan tu juga ambil, tetapi selalunya ia tak mencukupi keperluan saya. jadi dengan menambah ambil suplemen membantu memudahkan saya tau saya dah ambil sekian banyak minyak ikan.

Sekarang saya pilih Omega Guard. Minyak ikan pilihan anda ? Berminat nak dapatkan Omega Guard ?

Hubungi saya di 012-6816979

Wednesday, August 16, 2017

Tip Nak Halau Saka Makan ?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Kadang-kadang dalam hari-hari tertentu kita rasa nak makan dan nak makan. Pernah tak alami ? Macamana nak halau saka makan tu ?


Nak tau tak saka tu boleh dihalau dengan memastikan tubuh bertindakbalas dengan Leptin. Kegagalan tubuh bertindakbalas dengan badan maka anda akan jadi semakin mudah lapar, dan akibatnya menyimpan lebih banyak lemak.

Bagaimana tubuh bertindakbalas dengan Leptin ?
  • Membantu membakar lemak dengan cara membantu badan bertindakbalas secara lebih baik dengan hormon bernama LEPTIN.
  • LEPTIN memberi isyarat kepada otak untuk mengawal selera makan (iaitu dgn mengawal paras gula dalam darah), jadi kita akan kurang makan atau mengudap.
  • LEPTIN meningkatkan metabolisme kita dgn meningkatkan pengeluaran tiroid ( ia mengawal atur metabolisme)
  • LEPTIN juga menyebabkan badan membakar lemak untuk menghasilkan tenaga.

Bagaimana memastikan tubuh dapat bertindakbalas dengan Leptin ?

1) Bersenam
Senaman dapat membakar lemak dan kalori dan akan membentuk otot. Semakin banyak otot dibina makin bagus metabolisme badan kita,secara automatik hormon Leptin akan berfungsi dengan baik.



2) Makan Buah-buahan
Buah-buahan mengandungi Carotenoid dan flavonoid yang menjadi agen membantu kerintangan tubuh terhadap Leptin.

3) Minyak Ikan
Ia memang membantu memastikan tubuh bertindakbalas dengan baik dengan hormon Leptin.   

Antara 3 cara itu anda pilih mana ? Pilihlah ketiga-tiganya sekali ! Sebab ia bukan takat nak halau saka makan, tetapi membantu mengekalkan kesihatan tubuh.
 
 
Nak cuba minyak ikan Shaklee tak ?
 
 
 
Kalau nak hubungi saya di 012-6816979

Tuesday, August 15, 2017

Dari Mana Asal Baju Kurung Tu ?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Teruja dengan baju kurung perkahwinan Tunku Tun Aminah dan Pasangannya Encik Dennis Muhammad Abdullah ? Tau tak dari mana asalnya baju kurung tu ?




Ada sejarah disebalik baju kurung tu.

“Tuanku, pacal namakan busana yang pertama ini baju kurung. Boleh sahaja disediakan untuk lelaki mahupun perempuan. Tetapi, dengan sedikit perbezaan. Adapun pacal namakan baju kurung kerana pertama, busana ini dikurung oleh syarak. pakaian Melayu itu haruslah dikurung ketentuan syariat. Maka memang pacal rekakan pakaian ini supaya labuh, longgar, selesa dan tidak mengetam.”

“Adapun kurung itu dikurung oleh adat. Manusia Melayu itu apabila mengenakan baju kurung, segera dia tahu membawa diri, menyesuaikan dengan tempat, tahu pula alat kelengkapan yang harus dipakai sama, tahu cara memakainya, dan wajib pula tahu apa makna dan tujuan mengenakannya”


“Pacal mengimpikan sejenis busana yang apabila dikenakan di badan si pemakainya terkurung dan terhindar sifat angkuh dan sombong. Oleh baju kurung itu sekali-kali si pemakainya tidak bercakap bohong dan apabila sudah berbaju kurung peliharalah iman supaya tidak terpesong”
 

Mengapa baju kurung lelaki berbutang lima dan baju kurung perempuan berbutang satu? 
“…. Pacal membayangkan rumah butang yang lima itu maknanya rukun Islam….., Ampun Tuanku, pacal juga mengimpikan butang yang satu itu ialah lambang akidah kita. Kita mengesakan Allah yang satu…..”
“Pacal bayangkan bumi ini bulat seperti mulut belanga (leher baju kurung) dan kita duduk di mukanya (butang nan satu yang mengancing leher baju) sebagai abdi Tuhan.”


Eh ! Saya jual baju kurung ke ? tak, tak ! Masih menjual Shaklee.

Boleh hubungi saya untuk pembelian di 012-6816979

Monday, August 14, 2017

5 Tanda Anda Kekurangan Protein. Nak tau Mengapa ?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Selama ni saya mempelajari tanda-tanda mudah kita kekurangan protein apabila kena gigit nyamuk, parutnya sahaja ambil masa yang lama nak hilang. Tu baru kena gigit nyamuk, belum lagi parut jerawat !

Sebabnya tubuh kita memerlukan protein untuk menukarkan sel-sel lama ke baru setiap 90 hari, tetapi kekurangan protein buat sel lama gagal untuk ditukar dan sel lama berkumpul disitu !

Saya nak share dapatan dari sebuah  artikel.



Anda mengalami tanda-tanda kat atas ? Satu, dua, atau semua sekali......

Apa kata saya share kenapa kekurangan protein buat kita suka makan manis-manis dan sukar beri tumpuan dulu !

1) Kenapa kekurangan protein buat kita suka makan manis-manis ?
Sebab salah satu fungsi protein adalah menjaga kestabilan gula dalam darah. Kekurangan protein akan menjejaskan tahap gula anda ia akan menyebabkan tubuh anda mencari makanan manis seperti gula-gula dan air manis.


2) Kenapa Sukar memberi tumpuan ?
Bermula dari kestabilan gula dalam darah tadi, ia juga perlu untuk membantu kita kekal fokus. Jika tubuh kekurangan protein, ia menyebabkan otak tidak mendapat karbohidrat yang mencukupi, kerana fungsi protein ini adalah membantu proses pelepasan karbohidrat secara stabil dan konsisten ke otak supaya kita kekal fokus.


3) Berdepan Dengan Masalah Rambut Gugur ?
Rambut juga diperbuat daripada protein atau secara spesifik disebut keratin. Jika tidak dapat cukup protein, rambut akan mulai menipis dan gugur. Ia disebabkan tubuh berhenti menggunakan protein untuk hal-hal yang tidak terlalu penting seperti pertumbuhan rambut.

 
4)
Berasa Lemah Hingga Tak Terdaya Nak Bersenam ? 
Bagi kebanyakan orang, mengambil sedikit protein pada hari-hari tertentu tidak akan mempengaruhi tenaga kerana mendapat kalori daripada nutrisi lain, tetapi dalam masa panjang ia kan merosakkan otot dan mengakibatkan penurunan tenaga.





5) Kerap Tak Sihat ?
Protein juga diperlukan untuk membina sistem imun kita. Kekurangan protein akan melemahkan dan membuat tubuh mudah jatuh sakit.



 
Jika anda sering mengalami gejala di atas, adakah sumber protein yang anda ambil cukup setiap hari ? Sumber protein terdiri daripada  susu, telur, ikan, daging, kacang-kacangan, serta makanan laut.


Adakah kita takut-takut nak ambil sumber protein seperti yang disarankan kerana ia hadir bersama kolestrol, lemak dan bahan-bahan yang bersifat GMO supaya sumber berkenaan cepat matang dan rintang penyakit. Malah proses memasak itu sendiri menghilangkan sebahagian 'keistimewaan' protein tu sebab protein sensitif pada suhu tinggi.

Ada bagusnya tambah dengan pengambilan suplemen protein ESP ini bagi membantu menambahbaikkan keperluan sumber protein harian anda.

Lengkap mengandungi 9 asid amino perlu yang kita perlu ambil dari makanan dan daripadanya membantu tubuh badan kita menghasilkan 11 lagi asid amino yang dinamakan asid amino tidak perlu yang menjalankan pelbagai fungsi dalam tubuh kerana sebahagian besar dari tubuh badan kita diperbuat daripada protein.

Berminat nak tambah baik keperluan sumber protein anda ?


Boleh wassapp saya di 012-6816979

Sunday, August 13, 2017

Ikan Dan Matematik !

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Sesuatu yang menarik,untuk dikongsi.







Tak salah mencuba suplemen yang dikatakan, dikaji, sebagai penyumbang kepada kepintaran, kecerdikan dan kekuatan memori. Tak rugi mengambil, mencuba sesuatu yang telah di ambil oleh beribu-ribu orang sejak dulu sampai sekarang. 

Nak cuba tak ?

Hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

Saturday, August 12, 2017

Penting Ke Pensijilan Nak Dapat Tangkap Ikan ?

Macam kita nak beli sesuatu makanan di pasaran akan tengok pensijilan halal.

Kalau nak beli minyak ikan di pasaran pernah tengok tak pensijilan Friend Of Sea ?

Apa antara syarat pensijilan Friend Of Sea ni ?

🌊Ikan perlulah ikan yang telah matang. Bukan anak-anak ikan yang masih kecil-kecil tu!

🌊Bukan ikan betina yang sedang bertelur.

🌊Cara penangkapan ikan mesti tidak mencemarkan alam sekitar dan memusnahkan habitat hidupan lain di laut.

Ia dilakukan supaya penangkapan ikan tidak menjejaskan ecosistem. Jika terjejas sumber mana lagi untuk menjadi minyak ikan ?

Yes! Ikan-ikan Shaklee di botol yang anda makan tu melepasi standard pensijilan Friend Of Sea.

Berminat ? Hubungi saya di 012-6816979

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...