Saturday, May 20, 2017

Mahu Ke Tidak Beli Tembikai Begini ?

Jika beli tembikai mahu tak beli tembikai macam ni ?


Penuh dengan biji dan berongga sana sini. Rasa tak berbaloi nak beli. Berbanding tembikai yang ada kat pasaran sekarang. Tiada biji dan nampak padat.

Rata-rata antara kita memilih yang tiada biji. Sebab tidak mahu gangguan ketika sedang menikmatinya.

Buah tembikai yang tiada biji adalah sebahagian makanan yang telah melalui proses pengubahsuai genetik atau Genetically Modified Organism (GMO).

GMO dilakukan ke atas sumber makanan kita demi pengguna dan pengeluar.

Bagi pihak pengguna tentulah supaya makanan itu lebih mudah di makan. Cuba tengok tembikai yang Non-GMO tu, penuh dengan biji. Jika GMO tak ada biji, senang masuk mulut.

Selain itu, ia lebih berbaloi untuk di beli. Cuba bayangkan anda beli tembikai Non-GMO tu, dah la banyak biji, banyak pula rongganya. Memang tak berbaloi kalau nak beli.

Lagi satu, GMO akan membuatkan mudah untuk kita dapat sesuatu makanan tu dipasaran, kerana GMO dapat menghasilkan makanan dengan banyak. Apatah lagi hari ini jumlah penduduk dunia semakin ramai.

Bagi pihak pengeluar pula, GMO untuk memastikan dapat mengeluarkan dengan lebih banyak makanan, kerana salah satu fungsi GMO proses tumbesaran makanan dapat disingkatkan masanya.

Tumbuhan yang telah melalui proses GMO ini akan rintang terhadap penyakit dan makhluk perosak berbanding tumbuhan yang Non GMO. Tujuan masih sama seperti di atas - dapat menghasilkan pengeluaran dengan banyak.

Disebalik kebaikan proses GMO ini, ia bukan sesuatu yang bagus untuk tubuh badan kita. 

Salah satunya GMO ini menjadi penyebab kepada pengubahsuaian DNA kita. Mungkin tidak kepada kita, tetapi kepada anak-anak dan generasi akan datang.

Pengubahsuaian genetik tu antaranya akan menyebabkan kita mendapat penyakit yang mungkin tidak diwarisi oleh generasi terdahulu. 

Biasakan pada hari ini kita dengar atau di alami oleh ahli keluarga kita sendiri - mendapat penyakit kronik dari kecil atau pada usia masih muda sedangkan tiada penyakit itu pada datuk dan nenek.

Salah satu sebabnya bila DNA yang terletak dalam sel kita telah berubah kodnya hasil pemakanan penuh GMO itu.

Kita tak boleh elak kaitan antara makanan dan GMO tu, tetapi kita masih boleh berusaha mencari titik keseimbangan tu.

Shaklee menyarankan agar dalam kehidupan kita amalkan 3 konsep, iaitu ;-
* Eat Healthy
* Exercise 
* Supplement Wisely

Mahu sertai keluarga Shaklee saya ? Hubungi saya di 012-6816979

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...