Sunday, May 28, 2017

Ramadan. Lepas Subuh dan Tidur.

Selepas Solat Subuh rasa mengantuk sangat. Berazam mahu Qatam Al-Quraan Ramadan tahun ini, tapi baru dapat satu lembaran sudah terlelap dua, tiga kali.

Mungkin tadi sahur nasi, tapi tak sahur nasi memang tak boleh. Perut Melayu!

Suka minum teh O masa sahur? Bukan ke teh banyak kaffein? Nanti asyik buang air kecil.

Istimewanya teh ini tidak memerlukan gula dan air panas untuk menyediakannya. Malah, mengandungi semua nutrien yang terdapat dalam daun teh termasuk serta, mineral dan antioksidan.

Teh yang saya maksudkan tu adalah Cinch Tea. Hampir tiada kaffein. Satu peket ada 5mg kaffein saja, terlalu sedikit jika dibandingkan dengan teh biasa.

Membantu mengurangkan rasa mengantuk lepas bersahur kerana mengandungi taurina.

Macamana nak ambil ? Rasa banyak sangat air nak minum. ESP, PD. Ni Cinch Tea pula!

Ada banyak cara. Boleh minum bila bangun pagi, selepas minum air masak, sambil menyediakan juadah untuk bersahur, boleh bancuh Cinch Tea tu. Bancuh tanpa gula. Kalau tekak tak boleh terima, titiskan jus limau nipis atau lemon.

Setelah menghampiri imsyak, boleh minum ESP bersama PD untuk pastikan tubuh terhidrat dan rasa kenyang lebih lama.

Ada orang bancuh sekali ESP, PD dan Cinch Tea. Kemudian minum ketika nak menghampiri imsyak.

Ikut kesesuaian diri. Malah ada yang tak lalu nak bersahur, jadi cuma ambil 3 biji kurma dan ESP, PD dan Cinch Tea dengan bancuhan lebih pekat supaya dapat bertahan.

Berminat nak dapatkan Cinch Tea atau kesemua minuman hot Ramadan ini?

Hubungi saya di 012-6816979

Thursday, May 25, 2017

Performance Drink Hilangkan Dahaga Ketika Berpuasa ?

Betul ke, minum Performance Drink (PD) boleh menghilangkan dahaga ketika berpuasa ?

Itu dah menyalahi salah satu konsep berpuasa iaitu menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara yang membatalkan puasa !

Minum PD bukan tidak dahaga ye! Setiap hari kita memerlukan antara 2 hingga 3 liter air kosong. Tetapi bila berpuasa, jumlah itu menjadi terhad. Tak larat nak minum air masak banyak-banyak wei !

Di tambah lagi bila berbuka, atau bersahur atau selepas Solat Terawikh minum kaffein dalam jumlah yang banyak, ia akan buat air cepat hilang dari badan.

Jadi, bila minum PD, jumlah air dalam badan dapat dijaga supaya tubuh tidak kering supaya tidak terlalu letih hingga tak boleh kerja apa!

Mahu dapatkan PD. Insyallah jika order hari ini, esok sampai. Bolehlah bersahur dengan PD.

Hubungi saya di wassapp 012-6816979

Monday, May 22, 2017

Kenal Tak Jenis Kulit Muka Kita ?

Bila nak beli produk penjagaan kulit satu benda yang perlu diberi perhatian selain produk itu selamat adalah jenis kulit.

Jenis kulit itu akan kekal bersama anda disepanjang hayat. Tetapi keadaan kulit anda akan berubah-rubah mengikut usia, hormone dan cara menjaga kulit.

Satu pembacaan saya, mengatakan hanya lebih kurang 10 peratus penduduk dunia berkulit normal. Selainnya adalah berminyak, kombinasi atau kering.

Macamana nak tau jenis kulit kita ?

Sedikit tip ni harap membantu untuk memilih produk penjagaan kulit.

Kulit berminyak wajah kita nampak melekit dan berminyak-minyak. Dari jauh dah nampak minyak-minyak tu terutama kat hidung tu. Lubang liang roma pula jelas kelihatan.

Kulit kering ciri-cirinya kasar dan tidak bersinar, kering dan pecah-pecah, sensitif, lubang pori kecil, kulit kelihatan pucat dan berkedut.

Kulit normal pula pori-pori halus, kulit bercahaya, cerah, halus dan struktur kulit lembut.

Kombinasi pula bercirikan di atas pada bahagian-bahagian wajah. Kebiasaannya zon T berminyak, pipi normal atau kering.

Apa pun kena bersyukur dengan kulit wajah kita. Paling penting kena pastikan produk penjagaan kulit yang kita beli sesuai dengan kulit.

Juga, dapatkan suplemen untuk kulit supaya ia seimbang. Tidak terlalu berminyak atau terlalu kering yang akan mendatangkan masalah seperti berkedut walau usia masih muda, atau jerawat tak terkawal.

Kulit anda macamana ?

Nak dapatkan produk penjagaan kulit atau suplemen yang baik untuk kulit?

Hubungi saya di 012-6816979

Sunday, May 21, 2017

Alami Kekeringan Di Sekitar Mulut Ketika Berpuasa ?

Kerap tak alami kekeringan disekeliling mulut bila memasuki minggu kedua Ramadhan ?

Jika ye, itu tanda ketidakseimbangan pengaliran air dalam badan. Ia bukan disebabkan kerana berpuasa.

Tetapi diet yang tak seimbang termasuk berlebihan mengambil minuman berkaffein selepas masuk waktu berbuka atau ketika bersahur buat air lebih cepat hilang dari badan.

Jadi, bancuhlah Performance Drink(PD) yang punya perisa asli oren ketika bersahur dan berbuka.

PD jika di ambil ketika bersahur membantu mengekalkan air dalam badan untuk mencegah pendehidratan.

Jika di ambil ketika berbuka PD membantu menggantikan air yang telah hilang.

Nak dapatkan PD? Hubungi saya di 012-6816979

Saturday, May 20, 2017

Mahu Ke Tidak Beli Tembikai Begini ?

Jika beli tembikai mahu tak beli tembikai macam ni ?


Penuh dengan biji dan berongga sana sini. Rasa tak berbaloi nak beli. Berbanding tembikai yang ada kat pasaran sekarang. Tiada biji dan nampak padat.

Rata-rata antara kita memilih yang tiada biji. Sebab tidak mahu gangguan ketika sedang menikmatinya.

Buah tembikai yang tiada biji adalah sebahagian makanan yang telah melalui proses pengubahsuai genetik atau Genetically Modified Organism (GMO).

GMO dilakukan ke atas sumber makanan kita demi pengguna dan pengeluar.

Bagi pihak pengguna tentulah supaya makanan itu lebih mudah di makan. Cuba tengok tembikai yang Non-GMO tu, penuh dengan biji. Jika GMO tak ada biji, senang masuk mulut.

Selain itu, ia lebih berbaloi untuk di beli. Cuba bayangkan anda beli tembikai Non-GMO tu, dah la banyak biji, banyak pula rongganya. Memang tak berbaloi kalau nak beli.

Lagi satu, GMO akan membuatkan mudah untuk kita dapat sesuatu makanan tu dipasaran, kerana GMO dapat menghasilkan makanan dengan banyak. Apatah lagi hari ini jumlah penduduk dunia semakin ramai.

Bagi pihak pengeluar pula, GMO untuk memastikan dapat mengeluarkan dengan lebih banyak makanan, kerana salah satu fungsi GMO proses tumbesaran makanan dapat disingkatkan masanya.

Tumbuhan yang telah melalui proses GMO ini akan rintang terhadap penyakit dan makhluk perosak berbanding tumbuhan yang Non GMO. Tujuan masih sama seperti di atas - dapat menghasilkan pengeluaran dengan banyak.

Disebalik kebaikan proses GMO ini, ia bukan sesuatu yang bagus untuk tubuh badan kita. 

Salah satunya GMO ini menjadi penyebab kepada pengubahsuaian DNA kita. Mungkin tidak kepada kita, tetapi kepada anak-anak dan generasi akan datang.

Pengubahsuaian genetik tu antaranya akan menyebabkan kita mendapat penyakit yang mungkin tidak diwarisi oleh generasi terdahulu. 

Biasakan pada hari ini kita dengar atau di alami oleh ahli keluarga kita sendiri - mendapat penyakit kronik dari kecil atau pada usia masih muda sedangkan tiada penyakit itu pada datuk dan nenek.

Salah satu sebabnya bila DNA yang terletak dalam sel kita telah berubah kodnya hasil pemakanan penuh GMO itu.

Kita tak boleh elak kaitan antara makanan dan GMO tu, tetapi kita masih boleh berusaha mencari titik keseimbangan tu.

Shaklee menyarankan agar dalam kehidupan kita amalkan 3 konsep, iaitu ;-
* Eat Healthy
* Exercise 
* Supplement Wisely

Mahu sertai keluarga Shaklee saya ? Hubungi saya di 012-6816979

Friday, May 19, 2017

Mencari Pengganti Minuman Berkaffein ?

Rasa mengantuk selepas bersahur ? Kadang-kadang ketika sedang berzikir selepas Solat Subuh pun boleh terlelap.

Lalu, sesetengah kita ambil minuman berkaffein ketika bersahur untuk hilangkan rasa mengantuk pada awal pagi.

Sudahnya tekak terasa kering walaupun masih di awal pagi.

Minuman berkaffein akan buat kita selalu hendak ke bilik air, dan tubuh jadi kehilangan banyak air.

Boleh cuba ganti minuman berkaffein tu dengan Cinch Tea. Sejenis teh yang cuma ada 5mg kaffein untuk satu peket kecil berbanding minuman lain.

Mengandungi 4 jenis teh yang ditambah dengan taurina untuk meningkatkan tenaga dan kurangkan rasa mengantuk. Tiada gluten, perisa tiruan, pewarna atau bahan pemanis.

Ye, di bancuh tanpa gula dan minum dengan hampas-hampas teh sekali !

Ambil ketika bersahur dan ketika hendak Solat Terawikh supaya tidak mengantuk dan bertenaga. Maklumlah kedua-dua situasi tu kita lepas makan kan?

Berminat ? Nak dapatkan Cinch Tea ? Hubungi saya di 012-6816979

Wednesday, May 17, 2017

Kekal Fokus dan Kekal Konsisten !

Satu tip yang saya baca, untuk kekal fokus dan konsisten dengan apa yang kita buat. Kita perlu :-

✔ Utamakan yang utama
✔ Tinggalkan yang tidak berkepentingan.

Berminat nak sertai Shaklee ? Hubungi saya di 012-6816979

Apa Yang Kita Perlu Lihat Bila Beli Vitamin C ?

Bila beli Vitamin C, apakah yang antaranya yang kita perlu tengok ?

Bioflavonoid. Itu salah satu yang perlu kita tengok. Bioflavonoid itu diekstrak daripada kulit buah.

Bioflavonoid banyak fungsinya kepada tubuh badan kita.

Paling utama, Bioflavonoid membantu meningkatkan kemampuan keberkesanan Vitamin C di dalam tubuh kita.

Bioflavonoid ini membantu menjaga kestabilan Vitamin C itu daripada teroksida kepada udara. Tiada guna kita ambil Vitamin C sekiranya ia sudah teroksida sedangkan salah satu fungsi Vitamin C adalah membantu mengurangkan kerosakan badan akibat bahan kimia bertoksik.

Selain daripada itu, jika anda adalah penghidap sembelit berdarah, jangan tidak tahu bahawa pengambilan Vitamin C yang lengkap dengan Bioflavonoid membantu penyembuhan kerana ia membantu mengurangkan, meredakan peradangan, kurangkan sakit dan menguatkan dinding rektrum stabil.

Jika anda ambil Vitamin C tanpa Bioflavonoid, ia sama macam makan oren dengan membuang kulitnya, sedangkan kita mahu dapatkan khasiat kulit oren tu!

Vitamin C Shaklee diperbuat daripada jagung kerana ia sama molekul dengan buah-buahan sitrus supaya kurang berasid supaya selamat untuk penghidap gastrik. Tetapi ia telah ditambah dengan kulit buah-buah sitrus untuk mendapatkan Bioflavonoid.

Berminat? Hubungi saya di 012-6816979


Monday, May 15, 2017

Lepas Makan Manis-Manis Terus Minum Vivix, Tau!

Saya terjumpa nota yang saya salin mengenai Vivix. Tarikh kelas tu 19 Disember 2015 bertempat ni Shaklee Johor Bahru.

Ada orang dalam sehari tak boleh tinggal makanan dan minuman manis. Perlu. Teh tarik, kek, puding. Dalam pada berusaha nak kurangkan tu, pasti kena makan dan minum juga manis-manis tu!

Ada tak solusi nak kurangkan risiko terjadinya penyakit sementara usaha nak kurangkan ambil manis-manis tu berhasil ?

Ada.

Begini, selepas minum atau makan manis, terus minum Vivix. Dalam masa 5 jam ia membantu kurangkan risiko manis-manis yang kita ambil tu menjadi AGE.

AGE tu apa ? AGE adalah gula yang berlebihan dalam badan pergi ke sel dan bergabung dengan protein.

Gabungan antara gula dan protein bukan sesuatu yang baik, ia menjadi antara punca utama kepada penyakit  Diabetis, nampak tua dari usia sebenar, serangan jantung, masalah buah pinggang dan banyak lagi.

Tapi, bukannya bila kita makan-makan di luar rumah bawa Vivix. Lagipun Vivix perlu disimpan dalam peti sejuk.

Jadi, ada baiknya tak perlu tunggu lepas  ambil manis-manis baru minum Vivix. Mengikut kajian klinikal, minum Vivix setiap hari nyata mampu melambatkan sebanyak 90% penghasilan AGE.

Suka makan dan minum manis-manis ?

Nak dapatkan Vivix ? Boleh hubungi saya di 012-6816979

Sunday, May 14, 2017

Magnesium Mencegah Diabetis

Magnesium. Tak sah kalau tak kaitkan Magnesium Shaklee dengan  cara nak selesaikan masalah sembelit.

Tapi kali ni kita lari jauh sikit sebab saya nak kongsi tentang fungsi Magnesium dalam usaha mencegah Diabetis.

Magnesium ini akan bekerjasama rapat dengan insulin. Magnesium diperlukan bagi membolehkan glukosa masuk ke dalam sel untuk diuraikan menjadi tenaga.

Tanpa proses penguraian akan menyebabkan glukosa tertinggal dalam darah dan salah satu kesannya ia akan menjadikan tubuh lesu sebagaimana yang kerap pesakit Diabetis alami.

Jadi, cegah lebih mudah dan murah.

Berminat dengan Magnesium Shaklee ? Ia ada dalam Ostematrix.

Hubungi saya di 012-6816979

Sunday, May 7, 2017

Set Berpuasa Yang Selalu Laris

Beberapa hari lagi kita akan menyambut Ramadhan.

Tercari-cari minuman yang membantu tubuh badan kita tidak kering, rasa lebih bertenaga, atasi kekurangan pengambilan fiber ketika berpuasa dan pastinya selamat di ambil seisi keluarga dari kanak-kanak sampai orang dewasa.

Boleh hubungi saya di 012-6816979

Saturday, May 6, 2017

Kerja Kahwin Dan Migrain

Dulu, setiap kali pulang dari menghadiri majlis kerja kahwin mesti saya kena migrain.

Panas. Ramai orang. Berserabut. Penat. Minum ais.

Itu antara yang menjadi penyebab.

Tapi, itu dulu. Sekarang dah takde lagi kena migrain setiap kali menghadiri majlis kerja kahwin.

Suplemen yang bagus untuk mereka yang menghidap migrain ini adalah ESP, Vitamin B dan Ostematrix.

Ia adalah suplemen, membantu dengan mengurangkan kekerapan diserang migrain.

Membantu punca kena migrain, contohnya kekurangan magnesium, Vitamin B6. Orang kata baiki punca yang kita boleh kawal adalah lebih bagus untuk tubuh kita menerima punca dari luar seperti faktor persekitaran, cuaca dan macam-macam lagi.

Oh ye! Saya nak kongsi dua keping kampung majlis kahwin sepupu siang tadi.

Anda penghidap migrain ? Nak cuba kurangkan kekerapan kena migrain?

Boleh hubungi saya di 012-6816979

Friday, May 5, 2017

Macamana Nak Tau Kulit Wajah Kita Dalam Kategori Sihat Atau Tidak ?

Semua wanita suka kulit yang sihat.

Tetapi, kulit yang sihat tu bagaimana? Putih melepak, licin macam porselin, atau macamana?

Satu sumber yang saya dapat daripada penulisan Puan Mary Ani di Facebook beliau, kategori di bawah masih dalam kategori 'Kulit Sihat'.

* Ada jerawat kecil-kecil, satu dua
* Tona kulit tak sekata sikit-sikit
* Jeragat sikit-sikit
* kedut sikit-sikit

Pokoknya semua tu sikit-sikit dan masih terkawal maka kulit kita masih dalam kategori sihat.

Paling penting, perlu tahu jenis kulit sebelum memilih 'skincare'.

Berminat nak tau skincare Shaklee yang sesuai untuk kulit anda ?

Boleh hubungi saya di 012-6816979

Thursday, May 4, 2017

Api Dalam Sekam !

Satu buku yang di tulis oleh Dr Jau-Fei Chen bertajuk NUTRITION.IMMUNITY.LONGEVITY ada sesuatu yang baru saya tahu. Mungkin orang lain dah lama tahu.

Tak mengapa. Saya kongsi saja.

Beberapa fakta menarik tentang kanser yang patut kita cegah awal dari mengubatinya.

Menurut penulis buku ini, walau secanggih mana bidang perubatan tidak dapat mengenal pasti tumor kecuali selepas ia berdiameter 1 mm.

Sekiranya tumor itu dikesan sebagai kanser, ia bukan hanya mengandungi satu sel kanser, tapi mengandungi berjuta sel kanser. Kemudian, bayangkan sel-sel itu adalah yang sukar dijangka perkembangannya.

Manakala kanser payudara mungkin ambil masa 6 hingga 8 tahun untuk membesar dari satu sel ke saiz 1cm.

Ada satu lagi kanser, iaitu Colorectal cancer yang mengambil masa 10 hingga 20 untuk di kesan.

Sebab tu kanser selalu di kesan dalam situasi yang terlambat. Kehadirannya sukar di kesan dari awal.

Vivix antara suplemen yang bagus di ambil untuk mencegah kanser, kerana fungsinya hingga jauh ke dalam sel. Membantu sel berfungsi sepatutnya tanpa membenarkan terjadinya sel kanser.

Nak dapatkan harga Vivix bersama keahlian percuma? Boleh hubungi saya di 012-6816979.


Wednesday, May 3, 2017

Satu Tip Cegah Diabetis Tanpa Suplemen?

Saya teringat masa kelas berkaitan Diabetis, ada satu tip nak mencegah Diabetis selain menjaga pengambilan makanan setiap hari.

Apa tu? Bersenam setiap hari antara 30 hingga 45 minit sehari antara cara mencegah Diabetis.

Mengapa bersenam ? Bersenam mampu mengaktifkan insulin supaya dapat menjalankan fungsinya dengan baik.

Anda bersenam berapa kali seminggu ? Adakah setiap hari ?

Berminat nak tambah dengan pengambilan suplemen?

Boleh wassapp saya di 012-6816979

Tuesday, May 2, 2017

Beza Antara Jenis Dan Keadaan Kulit !

"Kulit saya berminyak, berjerawat, kusam, berjeragat!"

Selalu kita baca dan dengar ayat kat atas tu!

Tahu tak kita bahawa ia sebenarnya merujuk kepada situasi berbeza iaitu JENIS dan KEADAAN kulit.

Jenis kulit terdiri daripada normal, berminyak dan kombinasi. Jika tak silap saya, hanya 10% kulit wajah manusia dalam kategori normal.

Jenis kulit ini akan kekal pada sepanjang hayat. Ia tidak akan berubah sampai bila-bila.

"Masa muda kulit saya berminyak, bila dah sedikit berumur, kulit saya kering!"

Sebenarnya itu bukan jenis kulit, tetapi ia merujuk kepada KEADAAN kulit.

Keadaan kulit ini memang boleh berubah-rubah akibat cuaca, umur, hormon, pemakanan, cara kita jaga kebersihan dan banyak lagi.

Keadaan kulit kita itulah yang mencetuskan masalah pada kulit kita, samada berjerawat, berjeragat, kusam dan macam-macam lagi.

Jadi, pengambilan suplemen dan produk penjagaan kulit yang baik akan membantu kita memperbaiki keadaan kulit kita supaya sihat dan cantik.

Anda nak dapatkan suplemen dan produk penjagaan kulit yang sesuai dengan anda ?

Boleh hubungi saya di 012-6816979


Monday, May 1, 2017

Kulit Muka Saya Kusam !

Kulit muka kusam. Nampak macam tak berseri kan? Cuba tutup dengan solekan ? Itu sementara saja. Tak selesaikan masalah.

Apakata, kita baiki masalah kulit kusam dari dalam kulit kita.

Pertama sekali kulit kusam sebab sel-sel mati kat kulit tak dapat nak disingkirkan. Setiap 3 minggu sel-sel kulit muka akan bertukar dengan sel yang baru.

Ketika itu  tubuh memerlukan protein untuk menghasilkan sel-sel yang baru. Kekurangan protein yang lengkap dengan 9 asid amino perlu menggagalkan sel-sel baru lagi sihat untuk hidup dan singkirkan sel-sel kulit mati tu!

Kedua, cuaca panas membuatkan kulit memerlukan pelindung matahari supaya kulit sihat.

Jika losyen pelindung matahari melindungi kulit dilapisan luar, Vitamin E dan vitamin C  memberi perlindungan dari pancaran matahari di bawah lapisan kulit. Selain ia berfungsi sebagai antioksida yang membantu mencegah kerosakan dan kematian sel sebelum waktunya akibat radikal bebas.

Anda sedang alami masalah kulit kusam ? Boleh amalkan protein ESP kerana ia lengkap dengan 9 asid amino perlu untuk memastikan sel-sel kulit yang tumbuh sihat. Juga Vitamin C dan E dari Shaklee untuk melindungi kulit dari matahari dan lindungi sel dari mati atau rosak.

Berminat? Boleh wassapp saya di 012-6816979

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...