Thursday, May 22, 2014

Fobia Dengan Matematik !

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

" Katakan ada 2 balang berisi bola. Satu balang berisi bola merah dan satu lagi dipenuhi bola bewarna biru. Setiap balang diisi dengan bola yang sama jumlahnya. Kita kocak-kocakkan tangan di dalam balang dan keluarkan sebiji bola biru. Apakah kebarangkalian kita akan dapat bola biru dari balang tersebut ?

Hah? Ada 2 balang bola merah dan biru. Lepas tu kita kocak ? Kenapa nak kocak pulak Tuan haji ni ? Ambil sajalah tak payah nak kocak pun. Kan menyusahkan aje nak berkocak bagai ? Hisy! Saya mula mengomel dalam hati."

Saya ketawa sendiri bila baca petikan di atas yang dipetik daripada tulisan Saudara Nazali Noor ni. 



Itulah juga kisah saya dan Subjek Statistik ketika di universiti dulu. Fobia yang amat dengan Matematik ! Lalu sepanjang semester jenuh 'berstatistik'. Semua benda akhirnya nak di statistikkan, contohnya - 1 baldi baju bersih 1 baju kotor bercampur kebarangkalian mana baju bersih ? Jawapan semua baju kotor letak balik bawah katil kes malas mendobi! - LOL ! Nasib lulus Statistik dengan B-, berbaloi jugak berstatistik tak kira waktu! He3!

Tapi dalam hidup ini tetap menawarkan pilihan untuk kita berdasarkan kemampuan dan kebolehan kita. Begitu juga dalam Shaklee, tak kira anda pakar otak kiri, berat otak kanan, pandai berbahasa, indah mencoret puisi dalam blog semua sesuai dan ada tempat untuk anda berjaya. Yang penting tahu kita duduk part mana dan berani menerokai cara yang sesuai dengan jiwa kita untuk bermula.

Jika anda teragak-agak nak join Shaklee walaupun pengguna tegar yang selama ini membeli melalui kakak, abang, adik, sepupu dan sebagainya, mengapa tak jadi ahli sahaja ? Hanya RM75 seumur hidup. Ada banyak faedah menanti walau sekadar untuk makan sendiri, jangan jadikan alasan malu nak berjual beli atau tak tau nak jual dengan siapa buat buat teragak-agak nak jadi ahli. Sebab macamana kita nak tahu orang suka kek yang kita buat jika kita tak pernah sharing kat orang supaya rasa kan ?!

Hubungi saya jika anda berminat nak jadi ahli di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...