Sunday, July 21, 2013

Keperluan Protein Kepada Ibu Hamil

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

"Saya hamil first trimester, suplemen mana satu yang patut saya ambil ?"

Bagi ibu hamil pada first trimester, suplemen yang perlu adalah :-
Vitalea@multivitamin
Vitamin B
Vitamin C
Osteomatrix
Shaklee di Muar azrinna-kiosk



Selain itu, ibu boleh menambah protein ESP dalam senarai suplemen. ESP ini boleh di ambil oleh ibu hamil pada first trimester dan second trimester sebab ibu hamil memerlukan lebih kurang 60gm protein sehari, dari jumlah itu:
  • 10gm diperlukan oleh bayi dikeseluruhan trismeter pertama
  • 10gm diperlukan pada setiap minggu pada trismeter kedua kehamilan
  • 10gm setiap hari pada penghujung trimester kehamilan.
Khasiat protein kepada ibu hamil adalah :-
  • Selain membantu dalam menghasilkan sel-sel baru kepada bayi, protein amat penting kepada ibu hamil kerana, ia membantu perkembangan otak bayi yang mula berkembang seawal persenyawaan lagi. Jika anda nak tahu, otak juga berasal dari sel-sel, dan sel-sel itu terbina dari protein.
  • Selain dari itu, protein amat diperlukan untuk pembentukan otot bayi dan ibu. Bagi ibu pembentukan otot ini penting  sebagai persediaan menghadapi kelahiran dan bagi membantu proses pengurangan berat badan selepas bersalin nanti.
  • Protein juga membantu meningkatkan sistem imun badan si ibu dan bayi, selain vitamin C ramai tak tahu protein juga sangat bagus untuk menguatkan sistem imun, malah ia lebih mudah untuk dihadam oleh ibu dan kemudian disalurkan kepada bayi.
  • Bagi ibu hamil yang kerap merasa letih, pengambilan protein yang kemudian dihadam menjadi salah satu asid amino iaitu tyrosine (asid amino tak perlu) yang fungsinya membantu meningkatkan tenaga dan kesegaran mental.
  • Biasa tak kita dengar ibu hamil yang kerap rasa lapar lalu mengambil banyak makanan walaupun ia dikategorikan sebagai makanan rapu? Lalu menghadapi masalah untuk menurunkan berat badan selepas kehamilan. Pengambilan protein sedikit sebanyak membantu menangani kerap lapar kerana ia boleh merangsang hormon leptin untuk membantu rasa lebih kenyang.
Sumber protein ada banyak, antaranya ikan, ayam, daging, makanan yang berasaskan soya seperti tauhu, tempe dan sebagainya. Semua itu adalah sumber protein yang amat baik, namun proses memasak makanan itu telah mengubah KUALITI protein berkenaan yang menyebabkan ia kehilangan atau telah terkurang 9 asid amino penting dalam sumber protein berkenaan yang amat kita perlukan tetapi ia tidak boleh dibuat oleh badan. Sebab protein sangat sensitif dengan suhu yang tinggi, apatah lagi budaya masayarakat kita yang memasak sesuatu makanan sehingga mendidih. Contohnya jadual kat bawah adalah cara memasak ikan yang sepatutnya:-

Shaklee di muar by azrinna-kiosk

Namun, sesetengah kita lagi garing goreng ikan lagi sedap! (Termasuk yang menulis ni). Lalu, walau tak hamil saya tetap mengambil 14gm suplemen protein yang bernama ESP setiap hari sebagai sokongan kepada kualiti yang terkurang itu! Sebab tu cara membancuh ESP perlu menggunakan air sejuk atau air suam, tidak dengan air panas mendidih.

Salam sayang !

Jika anda mahu membeli suplemen, mahu menjadi bisness patner saya, hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...