Monday, April 29, 2013

Bayi Dalam Kandungan Memerlukan 10gm protein



Salam Isnin yang ceria, 

Pagi ni rasa nak cerita tentang penting protein kepada ibu hamil. Sebab biasa jika ke klinik kita hanya dibekalkan Vitamin B, Iron dan Vitamin C (ketiga-tiga ini memang amat penting kepada ibu hamil dan memerlukan antara satu sama lain untuk membantu penyerapan secara optima).

Melalui pembacaan saya, ibu hamil memerlukan lebih kurang 60gm protein sehari, dari jumlah itu:
  • 10gm diperlukan oleh bayi dikeseluruhan trismeter pertama
  • 10gm diperlukan pada setiap minggu pada trismeter kedua kehamilan
  • 10gm setiap hari pada penghujung trimester kehamilan.
Khasiat protein kepada ibu hamil adalah :-
  • Selain membantu dalam menghasilkan sel-sel baru kepada bayi, protein amat penting kepada ibu hamil kerana, ia membantu perkembangan otak bayi yang mula berkembang seawal persenyawaan lagi. Jika anda nak tahu, otak juga berasal dari sel-sel, dan sel-sel itu terbina dari protein.
  • Selain dari itu, protein amat diperlukan untuk pembentukan otot bayi dan ibu. Bagi ibu pembentukan otot ini penting  sebagai persediaan menghadapi kelahiran dan bagi membantu proses pengurangan berat badan selepas bersalin nanti.
  • Protein juga membantu meningkatkan sistem imun badan si ibu dan bayi, selain vitamin C ramai tak tahu protein juga sanagt bagus untuk menguatkan sistem imun, malah ia lebih mudah untuk dihadam oleh ibu dan kemudia disalurkan kepada bayi. Jadi, jika Vitamin C masih belum ada dipasaran, boleh saje ambil protein sebagai teman pengganti.
  • Bagi ibu hamil yang kerap merasa letih, pengambilan protein yang kemudian dihadam menjadi salah satu asid amino iaitu tyrosine (asid amino tak perlu) yang fungsinya membantu meningkatkan tenaga dan kesegaran mental.

Sumber protein ada banyak, antaranya ikan, ayam, daging, makanan yang berasaskan soya seperti tauhu, tempe dan sebagainya. Semua itu adalah sumber protein yang amat baik, namun proses memasak makanan itu telah mengubah KUALITI protein berkenaan yang menyebabkan ia kehilangan atau telah terkurang 9 asid amino penting dalam sumber protein berkenaan yang amat kita perlukan tetapi ia tidak boleh dibuat oleh badan. Sebab protein sangat sensitif dengan suhu yang tinggi, apatah lagi budaya masayarakat kita yang memasak sesuatu makanan sehingga mendidih. Contohnya jadual kat bawah adalah cara memasak ikan yang sepatutnya:-

Shaklee di muar by azrinna-kiosk

Namun, sesetenagh kita lagi garing goreng ikan lagi sedap! (Termasuk yang menulis ni). Lalu, walau tak hamil saya tetap mengambil 14gm suplemen protein yang bernama ESP setiap hari sebagai sokongan kepada kualiti yang terkerang itu!

Bagi anda yang hamil, mesti lebih peka kan untuk mendapatkan sumber protein sokongan ini ! Jenama apa pilihan anda seharusnya anda tahu akan kandungan protein yang anda ambil. Saya memilih ESP Shaklee bukan setakat saya pengedar sahaja, (tetapi sebagai pengedar buat saya tahu dengan lebih mendalam tentang ESP ini, melalui nota dan kelas realiti atau kelas online, jadi jika anda mahu jadi pengedar pasti anda dibekalkan dengan sumber maklumat asas !).  

Sambung balik apa istimewanya Shaklee ESP ni ?
  • Proses penghasilannya tidak melalui suhu yang tinggi apatah lagi proses mendidih demi mengekalkan 9 asid amino yang kita perlukan. Sebab itu jika nak bancuh ESP hanya perlu dengan air sejuk atau suam. Asid amino perlu ini amat kita perlukan kerana ia akan membina 13 asid amino tak perlu termasuk tyrosine yang saya ceritakan kat atas tu.
Shaklee di muar by azrinna-kiosk
  • Tiada pengawet, tambahan gula,pewarna atau rasa tiruan. Sebab tu suka ambil ESP plain sahaja sebab rasa macam betul-betul menikmati soya.
  • Menariknya sejak dari proses penanaman kacang soya ia telah dikawal dengan ketat bagi memastikan ia benar-benar bebas GMO atau pengubahsuaian genetik soya yang biasa dilakukan supaya rintang penyakit atau mahkluk perosak yang akan menjejaskan tanaman. Kesan negatifnya kitalah yang dapat !
Selain ESP, manakah lagi suplemen yang boleh diambil oleh ibu hamil ? Boleh tengok kat sini.

1st termister pregnancy 

suplemen untuk ibu hamil 

Hubungi saya ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...