Wednesday, February 20, 2013

Cara-Cara Masak Ikan

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Para penyelidik di seluruh dunia mendapati, makan ikan dengan kerap sekurang-kurangnya sekali dengan kerap sekurang-kurangnya sekali atau dua kali seminggu dapat mengurangkan risiko pelbagai penyakit daripada lelah di kalangan kanak-kanak hinggalah kanser prostat. Namun bagi memastikan kita mendapat khasiat dari ikan sepenuhnya kita perlu tahu cara memasaknya. (Adakah saya nak jadi chef pula ni ?). Sekadar berkongsi melalui pembacaan. Cara masak ikan yang betul adalah :-


Tempoh masa bagi memasak ikan pula bagi memastikan semua vitamin yang kita perlu tak musnah adalah :-


Masalahnya saya suka ikan yang digoreng kering dan ranggup macam keropok tu, baru sedap. Dan semestinya tak banyak lagi vitamin yang tinggal dalam ikan tu. Saya memang lebih suka makan ikan sebab ia ada pelbagai rasa berbanding ayam atau daging.

Suka makan ikan bermakna kita juga 'suka' akan kandungan lainnya seperti merkuri. Mengikut pembacaan saya, ada sesetengah ikan yang amat tinggi kandungan merkurinya, antaranya ikan yu, pari, tuna, todak, tenggiri, kerapu dan makerel. Selain daripada itu, ikan yang tidak bersisik dikatakan mempunyai kandungan merkuri yang lebih tinggi dari yang bersisik. 

Lalu oleh kerana cara saya masak ikan pun dah awal-awal 'berjaya' menghilangkan sebahagian dari nutrisi ikan, (belum lagi apa yang saya dapat, he3!) sebab tu saya ambil Omega Guard. Bukan saya sahaja, tetapi anak juga saya dah ajar makan. Walau dia masih tak pandai membaca label "OMEGA GUARD", tapi warna kelabu tutupnya buat dia tahu, "Ini vitamin kite".Omega Guard ini telah melalui suatu proses penyulingan prorietari 3 molekul untuk mengekstrak asid lemak omega 3 yang paling tulen dan semulajadi dan menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB (polychlorinated biphenyl) jadi ia terjamin keselamatannya seperti falsafah Shaklee "ALWAYS SAFE" 


Selain itu, bagi mengurangkan risiko dari berdepan dengan 'kandungan lain' dari makanan yang sepatutnya sihat kami juga amal beberapa suplemen lain. Sebagai manusia kita kena ikhtiar untuk mengelak selagi boleh. Sekurang-kurangnya andai suatu hari nanti kami menghadapi masalah kesihatan, badan kami dapat recover balik dengan lebih cepat. Insyallah ! 


Bak kata guru saya dalam Shaklee, suplemen umpama tali pinggang kelendar, bukan bermakna kita tidak akan mendapat kemalangan tapi kita berusaha mengurangkan risiko dari kemalangan itu.



Walau nampak harga suplemen itu macam mahal, tapi jika kita telah jatuh sakit, kos rawatan malah kos kehidupan akibat jatuh sakit itu adalah lebih mahal.

Anda nak dapatkan suplemen ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau email noorazrinnapalil@yahoo.com.my




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...