Friday, July 27, 2012

Tentang Doa Yang Dimakbulkan

Ketika membelek-belek buku-buku lama di rak buku saya terjumpa sebuah buku kitab lama milik kami sekeluarga, sudah berwarna kuning buku ini tapi isi kandungannya tidak pernah terkurang dek zaman, sentiasa relevan.  Tajuk buku ini Kuliah Subuh Pada Membicarakan Hadis 40 oleh Syed Ahmad Semait diterbitkan pada tahun 1979 oleh Pustaka Nasional Singapura. Saya tertarik untuk berkongsi mengenai doa yang dimakbulkan, mudah-mudahan perkongsian ini memberi manfaat agar kita tak mudah rasa kecewa dalam mencari sebait sinar dalam kehidupan.

Sabda Rasullah s.a.w "Bahawasanya Allah itu Hidup dan Murahati, Dia merasa segan terhadap hambaNYA yang mengakat kedua belah tangannya, memohon doa, kemudia ditolanya permintaan orang itu sia-sia" - riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Termizi dan Ibnu Majah.

Menurut buku ini ada beberapa syarat yang disebut oleh para ulama bagi doa yang dikabulkan oleh Allah s.w.t.
1) Hendaklah doa yang dipohon bukan dari perkara yang haram, atau mustahil bagi seorang manusia dan menyalahi adat.

2) Memohon dengan hati yang hadir, yakin doanya itu akan dimakbulkan berdasarkan hadis " Pohon doa kepada Allah sedangkan kamu menyakini pengabulannya, kerana Allah s.w.t tidak menerima doa dari hati yang lalai

3) Hendaklah sabar menunggu dan tiada bersungut jika terlalu lambat datangnya pengabulan doa itu berdasarkan hadis " Akan dikabulkan doa seseorang kamu, selagi ia tiada ingin cepat (tahan bersabar)"

4) Dalam memohon doa kepada Allah kita harus mensucikan diri kita dari segala yang haram, kerana ia menjadi punca utama terkabulnya doa. 
Sabda Nabi s.a.w yang menyebut orang itu sebagai memohon : "Ya Tuhanku ! Ya Tuhanku ! sambil dia berdoa meminta itu dan memohon ini dengan mengangkat kedua belah tangannya ke langit, padahal makan minumnya dari yang haram, pakaiannya dari yang haram dan perutnya kenyang dan penuh dengan yang haram, maka alangkah jauh sekali doanya akan dikabulkan oleh Tuhan yang dipohonNya".

Dan kita sebagai hambanya memang kena yakin dengan doa kita akan tertunai, jika tidak sekarang, mungkin esok, mungkin lusa atau mungkin hari-hari seterusnya bahkan mungkin ia mengambil masa yang begitu lama sehingga mungkin kita terlupa bahawa suatu tika dulu kita pernah berdoa kerana ia akan hadir tepat pada waktunya bila kita perlukan. Atau jika masih tak termakbul percayalah di akhirat nanti akan diberi pilihan yang lebih baik daripada apa yang kita minta sewaktu didunia ini. Seperti janji Allah,
"Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya AKU perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-KU akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina"

Waallahualam.

Jika anda mahu membeli Shaklee sila hubungi saya ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...