Tuesday, June 12, 2012

Tip Kesihatan Ketika Berpuasa

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Ramadhan lama lagi la ! 
Mungkin itu yang anda fikirkan. Tapi sebenarnya tak sampai 2 bulan lagi pun. Sekarang ni pun ramai yang mengambil kesempatan untuk berpuasa sunat atau ganti puasa. Malah ada sebahagian kita mengamalkan puasa pada Isnin dan Khamis. Jadi tip ini adalah relevan sepanjang waktu.

Kat bawah adalah cara tip kesihatan serta suplemen yang boleh di ambil. Sebab berpuasa bukan bererti kita letih dan mengantuk selalu.

Pemakanan
  • Elakkan makan kanji (nasi) di waktu sahur. Gantikan dengan protein yang lebih mengenyangkan. Ini kerana protein akan dihadamkan menjadi asid amino dan salah satu dari asid amino tersebut iaitu 'tyrosine' dapat meningkatkan tenaga dan kesegaran mental
    Manakala kanji pula akan mengubah tahap 'serotonin' yang akan memberikan rasa tenang dan boleh menyebabkan rasa mengantuk. Contoh menu seperti sebiji telur, ikan, ayam dan sayur.
    Ataupun kita boleh memilih Energizing Soy Protein (ESP) dengan hanya mencampurkan dengan minuman kegemaran anda kecuali teh dan kopi dengan menggunakan air suam. Saya suka bersahur dengan ESP dan Performance Drink.



  • Tingkatkan pengambilan zat besi kerana wanita sentiasa kehilangan zat besi ketika haid. Zat besi penting sebagai komponen darah yang akan membawa lebih oksigen ke seluruh badan kita. Contoh hidangan adalah daging merah, hati dan limpa. 
    Jika keberatan untuk mengambilnya diawal pagi atau anda rasa tidak cukup sukatan zat besinya boleh ambil Vitalea Shaklee. Selain punya zat besi ia juga mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang penting dalam satu rumusan seimbang yang diperlukan oleh tubuh.
  • Elak makanan yang manis berlebihan kerana makanan ini akan meningkatkan tahap insulin dengan cepat dan menurunkannya dengan cepat yang mana kita mungkin mendapat tenaga segera dan kemudian pula akan merasa letih.
    Boleh juga mengambil Performance Drink (PD) yang mengandungi karbohidrat unik Shaklee yang diberi nama 'opticarb' yang memberi tenaga tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah. Ia juga sesuai di ambil oleh mereka yang punya diabetis.

    Foto dari member Shaklee
  • Elakkan minuman berkafein ketika sahur. Ia akan merangsang buat seketika akan tetapi setelah kesannya pudar, tenaga juga akan turut pudar. Selain itu, kafein juga akan menyebabkan kita kerap buang air kecil yang boleh menyebabkan kita kekurangan air.
  • Minum air yang secukupnya iaitu 3 liter air diantara waktu berbuka sehingga sahur.
Senaman
  • Senaman boleh meningkatkan pembakaran tenaga.
  • Melalui sumber internet yang saya dapat, senaman ringan di waktu tengahari supaya membantu meningkatkan metabolisme dan menghasilkan tenaga di waktu petang. Terpulang ikut keselesaan.
Rehat
  • Jika terlalu letih di waktu tengahari, kita boleh tidur sebentar tetapi jangan melebihi 20 minit jika tidak akan bertambah letih.
Vitamin Lain Yang Dicadangkan
  • Vitamin B yang dapat membantubadan dalam metabolisme lemak dan karbohidrat
  • Vitamin C yang dapat membantu penyerapan zat besi selain agen antioksida yang baik disamping meningkatkan antibodi badan.

     Mahu dapatkannya, saya untuk dihubungi di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...