Sunday, April 15, 2012

Saya Suka Minum Soya

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Suatu ketika dulu saya suka sangat dengan air soya sebab ia dikatakan mampu menambah kuantiti susuibu. Selain dikatakan baik untuk kecantikan kulit. Perempuan dan isu kecantikan memang tidak boleh dipisahkan. Namun bila saya membaca tentang desas-desus minum air soya mendedahkan individu terbabit dengan kanser otak, saya tertanya-tanya, benarkah ?

Mungkin benar. Mungkin juga tidak benar, sebab kalau kita mahu menyediakan air soya, kita akan masak padau suhu yang sangat tinggi. Jadi tidak mustahil ia akan mengubah kandungan genetik soya tersebut. Ianya boleh menjadi punca radikal bebas sebab rantaian asal dah berubah.

Saya bukan doktor untuk menerangkan tentang sebab-sebab di atas, tapi bila diterangkan mengenai kebaikan ESP buat kali pertama seperti di bawah, terus saya jatuh cinta dengan ESP :-
  • mengandungi 14 grams protien soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan.
  • ianya adalah Non GMO soya [  Non Genetically Modified Organism ] maksud, genetik tidak diubah dan disahkan melalui Identify Preservation Program  
  • pengambilan protien membantu menghasilkan sel yang sihat dan sel yang sihat sangat membantu dalam penyerapan vitamin yang lain dengan baik sekali.
  • tidak mengandungi kolestrol dan laktosa.
  • ia mengandungi 9 amino asid yang diperlukan oleh badan tetapi tidak dapat dibina dari badan dan perlu diambil dari makanan tambahan.
Dulu saya memang penghidap migrain, boleh kata setiap minggu kena. Cuaca panas, tak cukup tidur, makan tak tentu, maka bertandanglah migrain. Namun sejak 'jatuh cinta' dengan ESP, Alhamdulillah migrain semakin menjauh. Bukan tak pernah kena langsung, tapi dalam 6 bulan sekali bau kena. Itupun selalu disebabkan cuaca panas terik. 

Bagi ibu yang menyusukan bayi pula, pengambilan ESP dan ditambah dengan sesi pengepam yang konsisten iaitu 3 jam sekali mampu mempercepatkan pengeluaran susuibu. 

Selebihnya berdoalah kepada Allah untuk sembuh dari kesakitan yang kita alami. Dan bagi ibu yang menyusukan berdoa agar perjalanan penyusuan ini dipermudahkan kerana laluan untuk berjaya dalam dunia penyusuan itu dan sembuh dari kesakitan itu penuh ranjau berduri.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut di noorazrinnapalil@yahoo.com.my atau telefon ditalian 012-6816979
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...