Tuesday, April 3, 2012

Jerawat

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Bila di tanya pernahkah saya menghadapi jerawat yang kronik. Jawapan saya iye ! Pernah. Ketika usia remaja. Ketika zaman kampus. Serius. Sampai tak tahu mana tempat di bahagian muka yang tak ditumbuhi jerawat. Tepi mulut pun dia tumbuh. Kebanyakannya sebiji surut, sebiji disebelahnya pula tumbuh. Ketika itu memang tidak mengenali suplemen, apa lagi Shaklee. Saya cuma cuci biasa macam biasa. Pakai pelembab muka juga serta bedak untuk tutup jerawat. Bedak memang bawak sentiasa, sebab perlu sapu lepas habis beberapa kelas atau selepas solat.

Jerawat mula hilang pada semester akhir. Mungkin ia dah tak larat tumbuh kot ! Tetapi parutnya masih ada. Malah sehingga kini masih ada bekasnya walau tak banyak. Ketika mengenai Shaklee, salah satu produk yang buat saya teruja adalah ESP. Selain membantu dalam misi penyusuan susuibu, kebaikkannya yang lain adalah untuk mengganti dan memperbaiki sel kulit yang rosak. Walaupun masih ada lagi sisa bekas jerawat tetapi tidaklah ketara sangat dan tak perlu lagi berbedak tebal. Rasa lebih selesa dan ringan.

Tapi kini jerawat hanya muncul apabila saya kurang ambil air masak dan ketika mencuba skincare pelbagai atau kosmetik. Mencuba pelbagai jenama memang kesukaan. Tak kena dengan kulit tumbuhlah jerawat. Cuma bezanya kini cepat surut.

Bila ditanya suplemen apa yang menghilangkan jerawat. Saya suka jawab bergantung kepada tahap keseriusan jerawat itu. Oleh itu hubungi saya untuk pertanyaan. Setiap orang adalah berbeza. Namun saya suka cadangkankan gabungan Set D iaitu vitamin B, C dan E. Namun jika serius jerawat anda adalah perlu ditambah dengan GLA, terutama mereka yang menghadapi masalah jerawat ketika menstrual. Tambahkan sesekali dengan zink untuk menyembuhkan luka akibat jerawat. Bagi menghilangkan parut jerawat dapatkan ESP atau jika rasa punya kekangan baget, dapatkan Meal Shake. Sebab kandungan protein dalam ESP dan Meal Shake dapat mengganti sel kulit yang telah rosak ke sel yang lebih cantik untuk menghilangkan bekas jerawat.

Selain itu titikberatkan faktor kebersihan. Cuci muka dengan pencuci yang sesuai. Tuala, sarung bantal, cadar perlu berbasuh selalu. Rajin-rajinkan diri bersihkan bilik tidur anda. Jauhkan dari habuk-habuk.

Jika ada pertanyaan lagi bolh email saya di noorazrinnapalil@yahoo.com.my atau telefon saya di 012-6816979
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...