Friday, December 28, 2012

Bedak Bercapuk-Capuk

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Ingat tak masa kita sekolah-sekolah dulu bawa bedak dalam kertas dan lipat elok-elok. Bila dah nak balik masing-masing sibuk mencantikkan diri dengan bedak yang dibawa dalam lipatan kertas tu. Hasil campuran peluh dan bedak maka terhasillah teori muka bercapuk-capuk.

Bila dah dewasa persoalan bedak bercapuk-capuk ni juga tak lekang dek zaman dengan masalah kulit yang pelbagai, mekap tak sekata. Kadang-kadang muka berpeluh pada sebahagian tempat diwajah. Saya pernah ditegur oleh seseorang kerana kerap berpeluh disekitar hidung, katanya seorang yang mudah pemarah, hairanya jika tidak menyapu pelembab tak ada pula peluh di hidung. Adakah bila pakai pelembab jadi pemarah dan tak pakai pelembab jadi tak mudah marah. APAKAH? he! he! he!

Sebenarnya ia ada berkaitan dengan kulit wajah yang tak sekata dek faktor usia dan persekitaran. Selain penjagaan luaran wajah dengan produk yang bersesuaian, perlu juga penjagaan dalaman. Satu yang saya suka bila ambil Shaklee Collogen ni walau tidak setiap hari, ia membantu mengurangkan peluh di kawasan hidung yang bila berbedak jadi bercapuk-capuk. Malah melalui ujian klinikal yang Shaklee jalankan iaitu penggunaan selama 8 minggu secara konsisten, antara kesan pengambilan Shaklee Cologgen Powder ini ialah menunjukkan peningkatkan keserian, tona dan warna kulit sehingga 50 peratus. Malah masalah muka bercapuk-capuk akibat bedak atau mekap ini dapat di atasi dengan pengambilan kologen kerana ia membantu pengekalan mekap sebanyak 60 peratus.

Bagi wanita yang hamil dan sedang menyusukan bayi, kologen juga boleh diambil tetapi hanya sebagai masker. Melalui cubaan saya sendiri tak ada kesan berpeluh di sebahagian kawasan, contohnya sekitar hidung walau anda hanya menyapu pelembab serta kulit jadi lebih halus. Malah jika selepas memakai pelembab anda mahu berbedak nipis, sapuan menjadi lebih mudah sehingga ia meninggalkan efek natural pada wajah. BERMEKAP ? Saya jarang bermekap. Tapi jika sapuan bedak sudah cukup mudah tak mustahil jika anda kaki mekap ia menjadikan mekap lebih cantik.

Namun jika anda masih kategori remaja adalah tidak sesuai mengambil kologen, cukuplah anda mengambil vitamin asas untuk kulit seperti vitamin B, C dan E selain penjagaan luaran kulit seperti mencuci, penyegar dan pelembab yang bersesuaian dengan kulit.

Cara saya makan kologen adalah dengan bancuh dengan jus oren.


Anda nak mencuba ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Wednesday, December 26, 2012

    Mengapa Urin Menjadi Kekuningan

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Bagi yang pertama kali mengambil vitamin B complex mesti merasa pelik dengan bau vitamin B Complex selain urin bewarna kekuningan. B complex adalah vitamin larut air dan ia mengandungi elemen kekuningan. Warna kekuningan pada urin selalunya ia terjadi pada peringkat awal pengambilan B Complex sebab tubuh kita akan melakukan timbang tara terhadap kadar penyerapan, tetapi jangan bimbang kerana tahap kekuningan akan berkurang dari masa ke semasa. Paling penting minumlah air masak secukupnya untuk memudahkan proses 'suai kenal' berkenaan.


    Bau vitamin B yang kuat disebabkan ia dihasilkan dari sumber asli tanpa perisa dan pewarna. Bau semacam itu juga adalah juga disebabkan Thiamin iaitu salah satu komponen dalam vitamin B, oleh kerana vitamin ini larut air maka kadangkala urin anda turut berbau Vitamin B. 

    Anda juga boleh menyimpan vitamin B Complex dalam peti sejuk untuk mengurangkan baunya itu.

    Keistimewaan B Complex ini jauh lebih hebat berbanding baunya. Sebab saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan yang sangat tinggi dan berkualiti. Ia dilakukan kerana asid folikyang semulajadi tidak mudah diserap oleh tubuh.

    Mahu dapatkannya ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my


    Wednesday, December 19, 2012

    Asal Usul Perkataan Vitamin

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


    Pada hari ini terdapat macam-macam pilihan vitamin di pasaran. Tahukah anda perkataan vitamin asalnya dari perkataan "Vitalize-Mineral" sebelum di singkatkan kepada Vita-min di cipta dan diasaskan oleh Dr Forest Shaklee 90 tahun dahulu. Vita-min ini merujuk kepada Vita-Lea iaitu multivitamin dan mineral pertama dicipta didunia. Pada awal ciptaannya ia dalam bentuk cecair sebelum ditukarkan kepada bentuk tablet dan dikenali sebagai Vita-Lea.

    Pada bahagian luarnya berwarna hijau bukan pewarna tiruan tetapi ia adalah spirulina. Tak percaya cuba anda gengam Vita-Lea pada suhu bilik, tiada pewarna yang akan tertinggal pada tapak tangan anda.

    Begitu juga jika kita rendam dalam air ia tidak akan mengubah air dari warna putih kepada hijau. Malah dalam masa lebih kurang 7 minit dalam air ia akan hancur sepenuhnya tanpa mengubah warna dan rasa air tersebut. Vita-Lea adalah multivitamin yang paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia. Jadi jika anda tak suka makan vitamin yang besar-besar, boleh saja bancuh dalam jus kecuali susu, teh dan kopi.


    Vita-Lea adalah elemen paling penting pada sel tubuh kerana ia ibarat 'makanan sel' yang menyediakan asas nutrisi kepada sel dan memastikan sel hidup. Sel yang hidup dengan baik membantu tubuh badan memberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental sekaligus membantu sistem memori untuk fokus kepada aktiviti harian seperti bekerja dan belajar.

    Ujian klinikal juga membuktikan pengambilan Vita-Lea selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65% *. Vitalea juga telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai The Best Multivitamin dalam Public Interest pada tahun 2000.
    Menjaga kesihatan adalah lebih murah belanjanya daripada merawat, jadi jika anda punya baget untuk membeli pakaian baru dan cantik apa salahnya mengeluarkan sedikit belanja untuk kesihatan seperti makanan yang berkhasiat dan supemen yang hebat.

    Mahu dapatkan Vita-Lea ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

     

    Tuesday, December 18, 2012

    Mengapa Makan Suplemen Susuibu Menjadi Pekat ?

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Selalu membaca testimoni :-

    "Saya ambil suplemen buatkan susuibu menjadi pekat dan bayi tidur dengan lebih nyenyak"

    Seperti kebanyakan orang mengambil suplemen adalah untuk menambahbaikkan kesihatan tanpa meninggalkan makanan yang berkhasiat, rutin kehidupan yang aktif di samping kekhusyukkan beribadat dalam kehidupan yang sedia mencabar dari segi pencemaran dan pelbagai tekanan. Kesannya tubuh menjadi lebih sihat dan bertenaga menghadapi hari-hari mendatang.

    Bagi ibu yang menyusukan bayi, pengambilan suplemen bukan sahaja untuk kesihatan tetapi juga untuk membantu mempercepatkan pengeluaran susuibu, kerana  komposisi utama dalam susuibu adalah protein, kalsium dan nutrisi lain, jika ibu mengambil semua suplemen yang diperlukan ia akan membuatkan penghasilan susu lebih cepat dari biasa. Apatah lagi disokong dengan usaha ibu mengepam mengikut jadual ketika bekerja dan kekerapan menyusukan bayi ketika bayi ada disisi.

    Rasa sihat dan bertenaga, pengeluaran susu yang lebih cepat berbanding tidak mengambil suplemen pasti akan mengundang rasa gembira kepada si ibu. Saya tertarik dengan satu artikel dalam Majalah PA&MA keluaran Januari 2013 yang mengatakan bahawa hormon gembira akan menyebabkan susuibu menjadi lebih pekat.

    Apa itu hormon gembira ? Hormon gembira adalah serotonin, iaitu sejenis hormon yang terdapat di dalam tubuh manusia yang mengawal mood, mengurangkan emosi negatif dan membuatkan seseorang menjadi lebih bahagia. Lebih tinggi serotonin, lebih gembiralah seseorang itu tetapi jika kekurangan serotonin, maka berlaku sebaliknya.  

    Malah, menurut marksdailyapple.com pengambilan makanan tertentu samaada dalam bentuk makanan harian atau suplemen membantu membentuk hormon ini. Contohnya makanan yang berasaskan protein yang mengandungi tryptophan iaitu sejenis asid amino dalam besar yang bertukar kepada serotonin dalam otak yang di tambah dengan pengambilan sedikit karbohidrat akan membantu otak memproses triptophan dengan lebih baik. Begitu juga dengan makanan yang mengandungi omega, walaupun tidak akan menghasilkan serotonin, asid lemak memainkan peranan penting dalam kesihatan otak dan mempengaruhi mood.

    Senang cakap hormon gembira ini akan hadir jika kita rasa sihat, bahagia, tenang, sentiasa aktif, dapat menyerap tekanan dengan baik dan paling penting ia pakej yang hadir dari kemanisan beribadat.

    Saya untuk dihubungi di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Monday, December 17, 2012

    Family Wellness Programme

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Selalu kita ambil suplemen untuk diri sendiri. Apa kata kita jaga kesihatan untuk seluruh ahli keluarga kita termasuk anak-anak kita yang bermula dari 6 tahun tu ?




     Mahu dapatkan ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my


    Thursday, December 13, 2012

    Mahu Jadi Ahli Shaklee ?

    Jika anda selama ini pembeli dan pengguna tegar suplement Shaklee, waima hanya meminati protein ESP, mahu tak anda menjadi ahli  untuk berkongsi kebaikan produk dengan rakan-rakan anda ? Jika ye, anda boleh hubungi saya untuk mendaftar melalui 2 cara, pertama membayar RM75 dan cara kedua melalui pembelian sebanyak RM700++.

    Ada satu lagi yang menarik, bagi anda yang tinggal sekitar Muar, pada penghujung Disember ini akan di adakan Kelas Asas untuk mereka yang baru mengenal produk Shaklee julung-julung kalinya.

    Jika anda berminat hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Tuesday, December 11, 2012

    Shaklee OmegaGuard

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Saya telah memberi anak saya yang berusia 4 tahun OmegaGuard ni. Hanya 3 biji seminggu selain Mealshake yang saya sembunyikan dalam bacuhan ESP. He!he!he! 

    Apa fungsi utama Omega ni, sebab biasa sangat ia hanya dikaitkan dengan suplemen membantu mengawal berat badan, ia juga mempunyai 'misi' utamanya antaranya :-
    • Menyokong kesihatan jantung. Melalui satu kajian yang belum konklusif menunjukkan bahawa pengambilan EPA dan DHA di dalam asid lemak Omega 3 mampu mengurangkan risiko penyakit jantung termasuk mengekalkan kolestrol baik dan tahap tekanan darah normal. *
    • Menggalakkan fungsi otak yang sihat sebab Asid Lemak Omega 3 merupakan struktur bagi komponen sel-sel pada sistem saraf pusat dan juga nutrien terpenting bagi perkembangan otak yang sihat. DHA pula merupakan asas asid lemak Omega 3 bagi perkembangan otak, sistem saraf dan mata, terutamanya kepada bayi. Bagi orang dewasa pula, terdapat kajiam yang menyatakan minyak ikan mempunyai kaitan dalam meningkatkan daya ingatan, mengingat kisah lampau dan daya tumpuan.*
    • Menyokong Fungsi sendi dan pergerakan tubuh. Apabila sendi bergeser, lemak Omega 3 boleh diumpamakan sebagai minyak pelincir bagi membantu mereka bergerak bebas.*

    Shaklee OmegaGuard mengandungi 1000mg asid lemak Omega 3 termasuk DHA dan EPA. Istimewanya ia ultra tulen dan berkualiti tinggi sebab ikan laut dalam kaya dengan Omega 3 tetapi ia sarat dengan merkuri dan PCB ekoran dari pencemaran laut. Namun, OmegaGuard dihasilkan melalui satu proses penyulingan proprietari molekul pelbagai peringkat bagi memekatkan asid lemak Omega 3 tulen yang berkhasiat sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya lain seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan ikan.



    Sumber : Shaklee Malaysia



    Nak cuba ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Sunday, December 9, 2012

    Tip Atasi Si Jerawat


    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

    Jerawat dan remaja kerap menjadi tema perbualan. Maka jika ada kalangan kawan-kawan punya kulit yang bebas dari jerawat, kita pun risik merisik pencuci muka apa dia pakai. Walhal belum tentu sesuai.
    Paling penting KENA JAGA KEBERSIHAN yang semua orang tahu. Cuci muka sebelum tidur, kerap basuh sarung bantal, selimut dan cadar. Bagi penuntut bab basuh cadar bagai ni ramai yang berat mahu lakukan. Lalu kerapkali keputusan di ambil dengan hanya membasuh cadar hanya pada cuti semester. Ini sayalah masa zaman study dulu, Bayangkan balik kelas terus rebahkan badan kat tilam, balik jogging atau training Taekwondo rebahkan badan kat tilam, basuhnya satu semester sekali. Hasilnya muka berjerawat bak cendawan tumbuh lepas hujan. 
    Selain benda penting kat atas tu, juga ada tip lain yang saya ambil dari upline saya, Norita.
     1. Amalkan minum air masak 2-3 liter sehari [ Sila guna kan botol air bersukat untuk mengetahui ketepatan
         pengambilan air masak]
     2. Pastikan proses pembuangan lancar setiap hari.
     3. Dapatkan tidur yang mencukupi.

    4. Kurangkan makanan bergoreng dan berminyak.

    5. Cuba amalkan mengambi vitamin B, C dan E malah jika berkemampuan boleh tambah beta carotene
        [ vitamin A].

    6. Pengambilan protien yang seimbang paling perlu untuk hilangkan kesan parut hitam akibat jerawat.
    Nak cuba ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Friday, December 7, 2012

    Bagaimana Kologen berfungsi ?

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

    KOLOGEN dari bahasa Yunani yang bermakna bersifat lekat atau menghasilkan pelekat. Sebab kologen adalah salah satu protein yang menyusun tubuh manusia. Jumlahnya lebih kurang 33 peratus dari seluruh protein yang terdapat dalam tubuh. Ia ada di kulit, tulang rawan, tulang, kuku dan rambut. Kologen merupakan serat protein yang memiliki daya tahan kuat terhadap tekanan. Jadi di mana ada protein di situ ada kologen. Bahkan seluruh tubuh manusia hampir semuanya berasaskan protein.

    Daripada jumlah 33 peratus jumlah kologen dalam protein, lebih kurang 80 peratus kologen terdapat pada sel-sel kulit kulit yang berfungsi untuk *meningkatkan penghasilan sel baru, *membantu memelihara keremajaan kulit, *melembutkan dan *buat kulit lebih bercahaya, *berkesan untuk menghilangkan kedutan dan proses penuaan serta *tona kulit lebih sekata.

    Walaubagaimanapun, menurut kajian sains telah menunjukkan bahawa bermula usia 25 tahun, kulit akan kehilangan kologen secara berperingkat pada kadar 1.5 peratus setiap tahun. dan kita akan kehilangan 50 peratus kologen dari usia 25 tahun hingga 60 tahun. Bermakna separuh dari kologen kita telah hilang ! Jadi tidak hairanlah semakin bertambah usia kita kulit semakin kurang anjal, garis-garis penuaan kian memenuhi ruang kulit. Jadi sambutan hari lahir bermakna menyambut ketuaan kita.

    Selain dari faktor usia, faktor alam sekitar yang tercemar, terdedah pada cahaya matahari terlalu lama, penggunaan kostetik yang mengandungi bahan kimia yang tinggi, tekanan kehidupan dan sering melahirkananak juga menyebabkan pengurangan penghasilan kologen.

    Kat bawah ini ada gambar ilustrasi struktur kologen. Gambar kiri adalah ilustrasi kulit yang sihat . Manakala sebelah kanan pula yang telah rosak akibat tanda-tanda penuaan.
    Jadi untuk memulihkan keadaan kologen pada ilustrasi sebelah kanan, kita perlu ambil kologen. Samada dalam bentuk makanan harian seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan ikan atau pengambilan suplemen tambahan.
    Sumber Rujukan : Majalah Rapi 15 Januari 2012
                                   Metro 4 Januari 2012

    **********************************************************************************
    Shaklee juga mempunyai kologen yang diberi nama Shaklee Collogen Powder(SCP).

    Antara bahan utama SCP ini adalah sisik ikan merah yang diekstrak. Mengapa ia dari sumber haiwan bukan tumbuhan ?  Kerana sumber kologen terbaik adalah dari sumber haiwan kerana ia lebih mudah diserap oleh tubuh.
    Walaupun harganya agak mahal dari yang ada dipasaran tetapi untuk hasil yang terbaik apa salahnya berbelanja mahal demi kesihatan jangkamasa panjang.
     
    Mahu dapatkan kologen ? Hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Thursday, December 6, 2012

    Anak Tak Mahu Makan !

    Bila disua makanan anak menggeleng, lalu jari anak lurus menunjuk ke arah botol susu. Kembali bermain setelah kita tunjuk makanan kepadanya.

    Kalau bawah 2 tahun tak tu perkara biasa. Jika sudah 3 hingga 4 tahun masih tak mahu makan dan hanya sukakan susu, hati ibu mana yang tak susah bila anak tak mahu makan. Itulah sebahagian cabaran seorang ibu. Lalu bagaimana mahu menangani isu anak tak mahu makan ni ?



    Saya juga mengalami benda yang serupa. Bila saya tanya, nak makan tak ? Dia jawab "tak nak" (adakah dia ingat ini kempen katakan tak nak pada rokok? LOL). Lalu saya ambil makanan dan duduk disebelahnya, sambil borak-borak saya suap makanan itu. walau dia sedang 'sibuk' bermain atau menonton VCD kartun kegemarannya. Tahu-tahu minta tambah lagi. See dia minta di suap ! Memang 'acara' suap-suap ni ambil masa, tapi rasa puas hati sebab makan bertambah-tambah. Lagi satu jika kita suap boleh masukkan sekali dalam mulutnya sayur-sayuran, kalau dia makan sendiri haruslah sayur diketepikan.

    Jika anak dah pandai cakap, kita tanya dia nak makan apa hari ni ? Kalau belum pandai menyatakan kemahuannya kita boleh ubah-ubah menu, tidaklah hari-hari lauk telur sahaja. tukar-tukar dengan ayam dan ikan. Cerita tentang "nak makan apa hari ni " teringat anak saya, pernah satu ketika dia kata nak makan nasi ayam. Hari-hari mahu nasi ayam selama seminggu. Jadi yang dewasa ni makanlah nasi ayam berlaukkan bukan seperti menu nasi ayam.

    Selain itu, jauhi memberi cekedis (istilah mak saya) pada anak-anak sejak dari bayi lagi. Sebab itu bukan makanan. Kita lihat hari ini sebahagian ibu tak kisah jika anak-anak makan cekedis ni. Apa lagi memberikan makanan ringan itu di antara waktu makan. Sudahnya pada waktu makan dia tak mahu makan kerana kekenyangan. Sebab itu bukan makanan ! Cuba anda genggam di tangan dan lihat kesan pewarna yang ditinggalkan di tangan anda. Belum lagi rasa masinnya bukan ?

    Bagaimana dengan pemberian suplemen pada anak ? Walaupun menurut kajian kekurangan vitamin tertentu dalam badan anak contohnya zink akan menyebabkan selera makan anak berbantut, tapi sudah namanya suplemen yang bermakna makanan tambahan. Ia bukan makanan utama yang menyebabkan ibu perlu bergantung padanya.  Jika anda beri suplemen supaya selera anak anda terbuka pada makanan, pastikan dia ambil air masak yang mencukupi iaitu setiap 25kg beratnya perlukan 1 liter air, pastikan juga sukatan tidak berlebihan.

    Kata mak saya paling utama untuk menangani anak tak mahu makan ini adalah ibu kena rajin !

    Saya untuk dihubungi di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Wednesday, December 5, 2012

    Gabungan Oat + ESP

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

    Akhir-akhir ini saya sangat sukakan bersarapan pagi dengan membancuh ESP bersama oat. Mula-mula rendam 1 sudu makan oat dengan air panas, selepas oat mengembang barulah saya tuang air masak. Ingat ! ESP tidak boleh dibancuh dengan air panas kerana ia akan menghakis nilai proteinnya dan besar kemungkinan ia akan mengubah molekulnya menjadikan ia seperti air soya biasa yang kita beli dipasar malam. Adalah tak berbaloi dengan wang yang dilaburkan untuk membeli ESP.

    Gabungan ESP dan oat sesuai dengan tekak saya. Jika anda rasa tak suka akan rasa oat boleh cuba gabungan ini. Ia sesuai dijadikan minum pagi terutama jika kita jenis yang tak sempat nak sediakan sarapan dan sentiasa tergesa-gesa. Boleh juga dijadikan minum malam sebelum tidur. Kadang-kadang kita makan sekitar pukul 6 petang, menjelang 10 malam terasa lapar. Mahu makan yang berat-berat bimbang merosakkan diet. Jadi, solusinya gabungkan ESP + oat. 

    Oat : siapa yang tak tahu ia adalah salah satu sumber bijirin penuh yang baik untuk tubuh kita, ESP pula selain fungsi asalnya untuk menghasilkan sel-sel baru yang elok tumbuhnya, ia juga telah terbukti melalui kajian klinikal untuk ketahanan tenaga berjam-jam kerana punya glimiks index yang rendah.

     

    Anda nak cuba rasa gabungan oat + ESP yang hebat ini ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my






    Tuesday, December 4, 2012

    Berapa Banyak Susuibu Nak Dibekalkan Kepada Pengasuh?

    Berapa Banyak Susuibu Nak Dibekalkan Kepada Pengasuh ?

    Soalan yang kerap kali di tanya oleh ibu-ibu, terutama ibu baru atau yang pertama kali mahu mahu melakukan penyusuan secara ekslusif . 

    Pengalaman saya dulu, saya sediakan setiap 1 botol susu saya isi 4 oz sebanyak 3 botol manakala 3 botol lagi 3.5 oz. Botol yang berisi 4 oz tu biasa untuk bayi ketika bangun dari tidur yang panjang manakala mana botol yang 3.5 adalah untuk bayi ketika mahu tidur, ketika terjaga, atau ketika dia kehausan.

    Jadi bagi menjawab soalan ibu di atas itu, ada baiknya saya buat sedikit pembacaan kerana pengalaman saya takkan sama dengan ibu-ibu.Saya kongsi hasil pembacaan saya sebagai panduan ibu-ibu di luar sana.

    1) Mengikut purata oz susu
    Bayi menyusu dalam sehari adalah antara 19 oz hingga 30 oz (570 hingga 900 ml). Purata menyusuan adalah 25 oz atau 750ml. Kita anggar kekerapan bayi menyusu selama kita tak bersamanya. Katakan bayi menyusu 8 kali sehari dalam tempoh bekerja, formularnya : 25 dibahagikan dengan 8 = 3.1. Maka ibu boleh sediakan setiap botol berisi 3 oz susu.

    2) Berdasarkan berat bayi
    Caranya berat bayi dalam kilogram di darapkan dengan 2.5 (iaitu ounces dalam tempoh 24 jam). Contoh berat 10kg. 10 x 2.5=25 ounces bagi per 24 jam. Jadi jika bayi menyusu sebanyak 8 kali sepanjang tempoh bekerja, 25 dibahagi dengan 8 = 3 (Jadi bayi memerlukan 3 ounces bagi setiap penyusuan)

    Walaubagaimanapun, kedua-dua cara ini memerlukan 'skill' ibu untuk mengetahui berapa kekerapan bayi menyusu. Jadi caranya memang ibu kena cuba meninggalkan bayi kepada seseorang untuk mengetahui kekerapannya menyusu. Tapi pastikan ibu betul-betul 'keluar dari rumah'. Sebab bayi ni boleh 'bau' si ibu jika ibu sengaja tak mahu menyusukannya. Teknik ini juga boleh digunapakai untuk melatih bayi menyusu menggunakan botol.

    Paling penting, ibu kena yakin dengan kemampuan ibu untuk menyusukan bayi, sertai kumpulan penyusuan susuibu supaya boleh menambah ilmu serta dapat menyokong antara satu sama lain.

    Saya untuk dihubungi ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Monday, December 3, 2012

    Shaklee Collegen

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

    Disember 2012 adalah PESTA KOLOGEN SHAKLEE. Itulah kata teman-teman yang sama-sama berniaga Shaklee. Setelah sekian lama menanti promosi hebat ini tiba jua akhirnya.

    Kologen ini di packing begini, jadi memudahkan untuk di bawa ke mana-mana, terjamin kebersihannya, mudah untuk dibancuh.

    Sedikit catatan mengenai kologen yang saya ambil dari Shaklee Malaysia
    "Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

    Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran."

    Paling penting, Kologen Shaklee ini melalui ujian klinikal penggunaan secara konsisten selama 8 minggu terbukti berkesan untuk :-
    (Jika anda memang mengamalkan kologen setiap hari, pastikan akan kesahihan ujian klinikalnya ye!)
    • Meningkatkan kelembapan kulit sehingga 90%
    • Mengurangkan kekasaran dan kekeringan sehingga 75%
    • Peningkatan dalam penampilan keseluruhan sehingga 71%
    • Meningkatkan kelembutan dan kelicinan sehingga 69%
    • Meningkatkan pengekalan mekap (jika bermekap) sehingga 60%
    • Meningkatkan keanjalan, ketegangan dan elastisiti sehingga 55%
    • Meningkatkan ketebalan rambut sehingga 54%
    • Meningkatkan keserian, tona dan warna kulit sehingga 50%
    • Mengurangkan garis halus dan kedutan sehingga 18%
    Sesuai untuk siapa ? Untuk semua kecuali jika anda hamil, menyusukan, mereka yang meningkat remaja kerana mereka masih membesar dengan kologen semulajadi. Bagi wanita yang hamil atau menyusukan cukup jadikan Kologen Shaklee ini sebagai masker.

    Jadi sempena promosi ini sepanjang Disember saya akan kongsi sebanyak mungkin tentang info Shaklee Collogen ini beserta pengalaman sendiri.

    Anda berminat nak tukar ke Shaklee Collogen ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Friday, November 30, 2012

    Nak Tahu Rahsia Dapat Bersedekah Setiap Hari ?

    Sekadar berkongsi hasil pembacaan saya. Uqbah bin Amir meriwayatkan bahawa Rasullah S.A.W bersabda.

    "Seseorang yang membaca Al-Quran dengan bersuara adalah seumpama seorang yang memberi sedekah secara terang-terangan dan seorang yang membaca Al-Quran secara senyap adalah seumpama bersedekah secara sembunyi" (Riwayat Tirmizi, Abu Dawud, Nasa'i dan Hakim)

    Jika kita rasa rezeki kita sempit, bersedekahlah ! Pasti Allah balas. 

    "Sesiapa meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah akan mengembirakannya berlipat ganda untuknya, dan baginya pahala yang mulia" - (Al-Hadid 57:11)

    Rezeki itu bukan sahaja bermakna harta benda, tetapi kesihatan yang baik, kegembiraan, mendapat ilmu yang baru juga adalah rezeki.

    Waallahualam.

    Saya untuk dihubungi ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Wednesday, November 28, 2012

    Kelebihan berzikir

    Sekadar berkongsi tentang kelebihan berzikir. Menurut Ibnu Qaiyum dalam kitabnya yang berjudul al-Waabilussoyyib antara kelebihan berzikir adalah :-

    * Zikir menjauhkan syaitan dan menghancurkan kekuatannya
    * Zikir menyebabkan Allah redha
    * Zikir menjauhkan dukacita dan kerisauan di hati
    * Zikir menguatkan hati dan badan
    * Zikir menyebabkan hati dan wajah bercahaya
    * Zikir menarik rezeki

    Saya untuk dihubungi di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Monday, November 26, 2012

    Tak perlu berbedak tebal

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Saya pernah cerita kat blog ini sekarang saya tidak berbedak bagai. Cuma sesekali nak melaram bukan setakat bedak, segala mekap saya sapu kat muka. He!He!He! Bila baca testimoni dari customer group kami ni, saya senyum sorang-sorang. Betulkan bagi yang konsisten dengan vitamin, tak perlu berbedak tebal.

    Vitamin yang di ambil adalah Set D iaitu Vitamin B, Vitamin C dan Vitamin E.

    Begitu juga dengan testimoni di bawah.

    Penulis testimoni ini amalkan ESP + Set D iaitu Vitamin B, Vitamin C dan Vitamin E

    Anda teruja  ? Mahu cuba ? Selain mengambil suplemen, amalkan juga makanan yang sihat dan seimbang seperti lebihkan buah-buahan dan sayuran, minum air masak secukupnya iaitu 1 liter untuk setiap 25kg berat badan kita kerana bukan bererti ambil suplemen anda abaikan pemakanan sihat dengan harapan vitamin akan tolong 'cover'

    Anda yakin untuk cuba ? Hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my 

    Saturday, November 24, 2012

    Info Tambahan Tentang Teknik Power Pumping


    Susu merudum ? Mahu menyusukan anak angkat ? Mahu menambah susu kerana menyusukan anak kembar ? Ibu mahu menyusukan semula anak setelah beberapa ketika berhenti menyusu (relaksi) ? Kurang susu akibat perubahan hormon ? Kurang susu sebab sering tak sempat mengepam ? Anak telah ambil solid food jadi kurang menyusu ? Mahu bikin stok ketika dalam pantang ?

    1000 sebab Teknik Power Pumping dilakukan. Teknik yang namapk mudah tapi berbaloi. Teknik asas Power Pumping adalah :-

    Untuk Single pump – pam kanan dulu 10 minit, kemudian pam kiri pula 10 minit, tukar pula ke kanan 10 minit dan seterusnya, bertukar-tukar setiap 10 minit berterusan selama sejam.
    Untuk Double Pump – Pam kedua2 belah serentak selama 10 minit, rehat/ stop pam 10 minit, sambung lagi pam 10 minit, rehat 10 minit dan seterusnya selama 1 jam.

    Saya ada menulis mengenainya teknik mahu mengurangkan kebosanan ketika melakukan teknik ini.Penulisan kali ini saya nak tambah beberapa maklumat yang saya rasakan penting dan selalu menimbulkan pertanyaan kepada ibu.


    Jenama pam
    Ada banyak jenis di pasaran. Terpulang kepada ibu. Pilih yang sesuai dengan ibu dan baget. Tidak bermakna pam yang mahal ibu akan berjaya dalam penyusuan dan pam murah akan melemahkan semangat nak pam. 


    Dimana mahu mengepam
    Mengepam di tempat yang ibu rasakan paling selesa dalam rumah. Tempatkan alat untuk mengepam ditempat yang boleh dicapai supaya ibu tak tergesa-gesa selain dapat mengepam dalam keadaan tenang tanpa sebarang gangguan.

    Perlu tak susu di sejukkan dan peralatan mengepam di basuh di antara waktu mengepam ?
    Tak perlu. Sebab susu yang dipam dapat bertahan dalam susu bilik selama lebih kurang 4 jam sedangkan semasa teknik ini berlangsung cuma 1 jam. Tidak perlu membasuh peralatan supaya ibu tidak rasa ia membebankan.

    Boleh tak susu yang diperolehi di simpan dalam satu botol ?
    Boleh, tapi pastikan susu itu berada dalam suhu yang sama. Contohnya ibu mengepam selepas bayi menyusu pada pukul 10 malam dan telah menyimpan dalam peti sejuk. Lalu memulakan teknik power pumping pada pukul 4 pagi, ibu mahu campurkan susu yang dipam pada pukul 10 malam dan 4 pagi. Caranya pastikan susu yang dipam pada pukul 4 pagi di sejukkan sehingga sama suhu dengan susu pukul 10 malam, sebelum dicampur dan dibekukan. Walaubagaimanapun pastikan susu yang dicampur tidak melebihi 24 jam.

    Dapat susu sedikit walau telah melakukan teknik Power pumping ?
    Ia mengambil masa di antara 1 hingga 2 minggu untuk mendapat kesan. jadi ibu buat-buat tidak nampak hasil susu jika hasil yang diperolehi sedikit atau cuma beberapa titik supaya tak rasa kecewa. Anggap ia hanya 'latih tubi'. He3! 


    Berapa banyak nak buat ?
    Terpulang kepada kesungguhan ibu mencari waktu. Bagi ibu yang menghadapi masalah dengan pengeluaran susu digalakkan melakukan lebih dari sekali dalam tempoh 24 jam. Jika ibu sekadar mahu menambah stok yang sememangnya cukup boleh lakukan pada hujung minggu. Ibu boleh juga melakukan berselang hari.


    Waktu paling sesuai ?
    Paling sesuai pada tengah malam kerana hormon prolaktin atau hormon penyusuan banyak pada waktu tersebut. Namun, paling penting pilih waktu yang selesa tak kira siang atau malam.

    Perlukan pada suplemen ?
    Jika ibu merasakan makanan sehariannya mencukupi dari segi nutrisi yang diperlukan oleh ibu yang menyusukan bayi, maka tidak perlu sebarang suplemen. Namun jika ibu merasakan tidak cukup keperluan nutrisi, kerap merasa letih bila anak terjaga malam apatah lagi mahu melakukan teknik power pumping, kulit bermasalah dengan jerawat dan jeragat, kerapkali gigi terasa seperti bergoyang-goyang, kelihatan seperti lebih tua dari umur - jangan katakan "Demi anak, ibu sanggup kehilangan kesihatan dan kecantikan !"

    Saya untuk dihubungi di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.c om.my

    Thursday, November 22, 2012

    Apa Perlu Di Tambah Dalam Set Berpantang Anda ?

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


    Dari komen yang pendek begini ....



    Komen yang panjang begini.......................


     


    Kedua-duanya tentang BERPANTANG DENGAN SHAKLEE. Set basic pantang bersalin / pembedahan adalah :-
    a) Vitalea / multivitamin
    b) Vitamin B
    c) Vitamin C
    d) Zink

    Tetapi penambahan suplemen lain adalah protein ESP dapat * membantu memulihkan luka kerana fungsi ESP adalah memperbaiki rosak dan mengganti sel yang telah mati akibat proses hamil dan melahirkan, mencantikkan dan menegangkan kembali kulit, mempercepatkan proses pengeluaran susuibu dan kurangkan risiko rambut gugur.

    Dicadangkan juga Ostematrix / kalsium untuk * menjaga otot, mengelakkan dari sembelit dan termasuk juga dalam 'booster' kepada susuibu.

    Bagaimana pula dengan Lecithin ? Adakah perlu ketika dalam pantang ?  Selain *membantu mengurangkan dari risiko sembelit, membantu mengurangkan berat badan, ia juga membantu menangani clogged dugt atau mastitis. Bagaimana cara Lecithin clogged dugt atau mastitis ? Saya petik dari artikel ini http://kellymom.com/bf/concerns/mother/recurrent-mastitis/#lecithin
    Pengambilan set berpantang ini bukan beerti menafikan keperluan dalam pantang secara tradisional seperti berurut, bertanggas, berbengkung dan sebagainya, tetapi membantu menambahbaikkan keperluan nutrien yang diperlukan oleh ibu kerana ketika berpantang tidak semua makanan dan minuman dapat ibu nikmati.

    Saya untuk dihubungi di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Wednesday, November 21, 2012

    Jika Makan Vitamin Tak Ada Kesan

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


    Pernah tak anda makan vitamin untuk penjagaan kesihatan dan kulit tapi tidak membawa kesan apa-apa ?  Oleh itu, ada baiknya anda mengamalkan Herbalax dengan tujuan untuk membersihkan usus, membantu mengelakkan gangguan kepada sistem pencernaan, sistem peredaran darah dan sistem pertahanan badan yang akan menghalang penyerapan vitamin.

    Herbalax umpama 'ubat julap' tapi bertindak lembut dan tidak buat anda cirit birit jika betul pengambilannya. Ia juga boleh diambil jika anda ibu yang menyusukan bayi, tetapi perlu di ambil mengikut panduan yang diberi.


    Selain Herbalax, perlu ada dalam pertimbangan anda adalah ESP. Sebab salah satu fungsi ESP adalah membekalkan protein yang berkualiti yang insoflavon tidak terjejas akibat proses pencuciannya hingga proses penyediaannya dalam bentuk serbuk tidak melalui suhu tinggi. Kerana soya yang dimasak pada suhu yang tinggi akan merosakkan rangkaian molekul-molekulnya.

    Fungsi protein ini adalah untuk menggantikan sel-sel yang rosak kepada sel-sel baru yang elok dan cantik tumbuhnya mengikut kitarannya iaitu 28 hari untuk sel-sel di kulit muka, dan 90-120 untuk sel-sel pada anggota badan. Fungsi sel-sel yang elok tumbuhnya ini pula adalah untuk membantu penyerapan zat-zat dengan lebih baik dari vitamin-vitamin yang anda makan tu!
     
     Anda nak cuba ? Hubungi saya ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Monday, November 19, 2012

    3M Untuk Ibu Yang Tak Sempat Mengepam ?

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Bayi kerapkali mahu menyusu sehingga ibu tak dapat nak buat apa-apa, apalagi mahu mengepam nak kumpul stok susu. Terlintas dalam fikiran ibu, adakah bayi saya tak kenyang-kenyang. Kalau macam ni macamana dan bila nak mengepam ?

    Bagi ibu bekerjaya dan akan kembali bekerja usai cuti bersalin ramai yang menghadapi situasi di atas.

    Salah satu caranya adalah dengan memastikan bayi tidur kekenyangan dan tidak 'mengempeng' lama-lama supaya ibu ada masa untuk mengepam. Tapi tak perlulah menyuapkan bayi dengan bubur atau sebagainya semata-mata nak bagi bayi tidur kekenyangan. Cukuplah susuibu yang cukup kandungan protein, kalsium dan segala nurisi yang diperlukan oleh bayi.

    Lantaran itu SET 3M amat dicadangkan untuk ibu yang memang mahu kumpul stok susuibu. Di beri nama Set 3M kerana mengandungi 3 jenis 'milk booster' iaitu alfalfa, kalsium dan ESP. Ia juga mengandungi multivitamin/Vitalea, Vitamin B dan Vitamin C.

    Melalui pengalaman diri sendiri sepanjang menyusukan bayi ia membantu membuatkan susuibu lebih pekat dari biasa dan bayi akan merasa kenyang lebih lama, tidur pun lebih nyenyak. 

    Selain itu, ia juga membantu mempercepatkan pengeluaran susuibu. Suplemen ini secara teorinya tidak membanyakkan susu kecuali ia membantu proses penghasilan susu yang lebih cepat kerana suplemen ini mengandungi protein, kalsium dan segala nutrisi yang sama dalam susuibu, maka ia akan menjadikan 'letusan' pengeluaran susu lebih cepat dari biasa apatah lagi bila ibu dapat mengepam mengikut jadual.

    Pengambilan suplemen yang konsisten dan mengikut aturan yang diberi disamping perlu diikuti dengan sesi kerap menyusukan bayi jika bayi ada disisi, mengepam dipejabat mengikut jadual yang ibu sediakan sendiri, pemakanan ibu harus seimbang, pengambilan air mesti mencukupi selain ibu mesti bertenang selalu dan sentiasa berdoa memohon kemudahan dari Allah.



    Usahalah dengan cara yang terbaik dan doa yang lahir dari dalam hati mudah-mudahan perjalanan penyusuan ini sentiasa dipermudahkan. 
    Jika ibu mahu tahu lebih lanjut hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Thursday, November 15, 2012

    Ke Toilet Itu Satu Nikmat

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Saya pernah di tanya oleh seseorang kerana kerap menulis di wall FB tentang suplemen untuk mudahkan ke toilet ? Tak ada topik lain ke yang lebih best ? Selain isu ke toilet. 

    Hei..... Cuba bayangkan anda tak dapat buang air besar 2 hari ? Apatah lagi jika seminggu tak dapat buang air besar, bukan muka pun jadi kusam dan berjerawat, boleh jadi migrain berhari-hari. Ke toilet itu satu nikmat yang perlu di syukuri.

    Suplemen yang di maksudkan ada 2 kumpulan
    1) Osteomatrix/kalsium
    2) Gabungan antara Lecithin, Alfalfa dan Herbalax

    Mahu tahu lebih lanjut hubungi saya ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my. Konsaltansi akan diberi bersama belian, kerana ia adalah tanggungjawab penjual.

    Wednesday, November 14, 2012

    Benarkah ESP Membantu Pudarkan Parut ?

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Soalan yang biasa saya terima. ESP adalah sebahagian usaha untuk membantu mengurangkan kesan parut secara perlahan-lahan tetapi ia perlu di ambil mengikut sukatan. Selain perlu konsisten tanpa ada lompang disana sini. Maksud lompang tu, jika mahu makan, makan, jika tidak simpan sahaja.

    Selain itu, faktor tahap kesihatan keseluruhan kita juga diambil kira untuk menentukan cepat atau lambat parut pudar seperti dalam artikel di http://www.livestrong.com/article/149536-vitamins-for-healing-scars . Oleh itu beberapa vitamin di syorkan untuk menyokong kesihatan tubuh badan bagi mempercepatkan pemulihan.

    Vitamin C adalah vitamin antioksida dan membantu badan kita menghasilkan protein kolagen yang diperlukan oleh kulit untuk membentuk tisu pada parut dan menyembuhkan.

    Vitamin E juga adalah vitamin antioksida yang membantu mengurangkan keradangan pada kulit yang luka  dan baik untuk penyembuhan parut.

    Vitamin B yang mengandungi B3 berfungsi untuk meningkatkan asid lemak pada kulit, merangsang eksfoliasi atau pengelupasan kulit mati dan buat kulit anjal. Selain kandungan B9 dalamnya baik untuk mengatasi jerawat.

    Jika anda belum pernah mencuba ESP yang selama ini hanya terdengar-dengar khabarnya, apa kata dapatkan dan cuba selama 3-4 bulan untuk melihat keberkesanan pada kulit anda. Hubungi saya di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com

    Monday, November 12, 2012

    Mengapa Perlu Makanan Berkhasiat Ketika Hamil ?


    Ibu hamil perlu jaga pemakanan dan jangan takut dengan istilah nanti baby besar bila dibekalkan dengan vitamin oleh klinik. Jika berkemampuan tak salah anda mencuba suplemen Shaklee. Tak cuba tak tahu!

    Jika anda mahu vitamin hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com

    Saturday, November 10, 2012

    Cara Memanaskan Susuibu

    Saya berkongsi pengalaman bagaimana saya memanaskan susu perahan (EBM) ketika saya menyusukan bayi secara ekslusif dan melengkapkan penyusuan sehingga 2 tahun (lebih dari 2 tahun sebenarnya) suatu masa dulu.

    Terlebih dulu EBM yang beku harus diletakkan diruang bawah peti sejuk supaya cair. Ataupun merendamkan dulu EBM yang beku itu dalam air paip sehingga ia cair baru melalui proses seterusnya iaitu memanasan EBM.
     
    Cara saya mudah sahaja dengan menggunakan mug aluminum dan air panas yang disimpan dalam tarmos. Asalkan jangan memanaskan EBM dengan air panas yang baru mendidih.

    Image from google




    Selain itu penggunaan warmer boleh digunakan. Kaedah yang memang popular dikalangan ibu dewasa ini. Memang mudah. Yang ini saya tak pernah cuba lain. Maybe coming soon. He! He! He!


    Image from Google

    Semalam saya baru belajar satu lagi kaedah baru. Iaitu 'ala-ala teknik double boiler'. Iaitu dengan menggunakan periuk yang berisi air. Kemudian hidupkan api dan EBM di letakkan dalam periuk tersebut. Walaubagaimanapun pastikan air tidak mendidih dan tidak terlalu lama supaya EBM itu tidak rosak.

    Image from google
    Jadi siapa kata penyusuan susuibu menyusahkan ? Asal kreatif dalam mencipta ruang kemahuan.


    Jika anda mahu dapatkan vitamin, hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Thursday, November 8, 2012

    Agen Pelawasan Hebat

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Pernah tak kita melalui pada suatu malam perut sudah kenyang tapi dijemput ke rumah teman lama. Kita pun sekeluarga datang. Bila sampai kita dijamu dengan macam-macam hidangan. Bila dijemput kita kenalah makan walau sedikit. Tak makan adalah tidak elok dan manis sebab menolak pelawaan orang. Sudahnya kita pulang dengan kekenyangan yang amat. Sebu pula rasa perut. Kadang-kadang membawa hingga ke pagi.

    Atau kita memang suka makan-makan sebelum tidur. Bila terlebih makan, maka sebu lah rasa perut. Sukar melelapkan mata.

    Bila keadaan ini berlaku, amalkan Lecithin, Alfalfa dan herbalax diikuti air 1 hingga 2 liter untuk proses pelawasan hebat pada awal pagi.*

    Mahu dapatkan 3 agen pelawasan ini ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my




    Wednesday, November 7, 2012

    Betul Ke Shaklee Ada Produk Hilangkan Parut ?

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Itu adalah persoalan yang selalu saya terima melalui sms atau email. Produk utama yang dimaksudkan adalah protein ESP*.  Menurut satu artikel di sesawang http://www.livestrong.com/article/149536-vitamins-for-healing-scars secara umum parut adalah sebahagian daripada proses penyembuhan luka, jerawat atau kudis. Penyembuhan parut adalah berbeza mengikut tahap keseluruhan anda kesihatan, saiz parut dan keturunan. Tiada parut yang boleh dipadamkan sepenuhnya dan berlaku secara ajaib dalam sekelip mata. Semua berlaku secara perlahan-lahan.

    Secara peribadi saya sejak saya amalkan protein ESP* secara konsisten ia membantu saya memudarkan parut jerawat yang bermaharaja di wajah sejak usia penghujung remaja. Walau jerawat telah hilang beberapa tahun lepas tetapi bekas jerawat memaksa saya sering menggunakan fondation dalam bentuk cecair dan padat untuk menutupinya. Memang seksa bila mahu mencuci muka untuk bersolat, dalam handbag perlu ada make-up remove dan pencuci muka juga.

    Namun, sejak amal protein ESP dan beberapa suplemen lain selama beberapa bulan secara konsisten baru nampak hasilnya. Walaupun parut tidak pudar lagi sepenuhnya, kini saya tidak perlu memakai fondation yang berlapis-lapis lagi. Malah memang tidak berbedak pun. Hanya memakai krim yang mengandungi SPF 20 sahaja.Maklumlah bila usia telah memasuki angka 3series perlu lebihkan penjagaan kulit berbanding mekap bagai.

    Mungkin ada yang bertanya-tanya apa kaitannya protein ESP dan suplemen lain dalam proses menghilangkan parut. Sedikit pembacaan saya kongsikan. 

    Protein yang memainkan peranan penting dalam kesihatan kulit dan penyembuhan parut kerana parut yang sukar dipulihkan kerana kekurangan protein dalam tubuh untuk memperbaharui sel yang telah mati atau rosak.

    Vitamin C adalah vitamin antioksida dan membantu badan kita menghasilkan protein kolagen yang diperlukan oleh kulit untuk membentuk tisu pada parut dan menyembuhkan.

    Vitamin E juga adalah vitamin antioksida yang membantu mengurangkan keradangan pada kulit yang luka  dan baik untuk penyembuhan parut.

    Vitamin B yang mengandungi B3 berfungsi untuk meningkatkan asid lemak pada kulit, merangsang eksfoliasi atau pengelupasan kulit mati dan buat kulit anjal. Selain kandungan B9 dalamnya baik untuk mengatasi jerawat.

    Tapi secara keseluruhannya vitamin ini bukan sahaja bagus untuk penyembuhan parut, tetapi ia juga membantu peningkatkan tahap kesihatan kita. Bukankah seperti artikel diatas salah satu yang mempercepatkan penyembuhan parut adalah mengikut tahap keseluruhan kesihatan kita ?

    Walaupun ESP (sehingga artikel ini saya tulis) habis dalam pasaran Malaysia selepas offer hebat bulan lepas, anda jangan bimbang sebab saya masih menyimpan beberapa canister untuk pelanggan saya. Offer bulan ini adalah alfalfa. Apa kebaikkannya ? Saya kongsi pada entry akan datang.

    Mahu cuba ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Tuesday, November 6, 2012

    Cara Mempertingkatkan Pengeluaran Susuibu Ketika Dalam Pantang

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Secara teori saya percaya ramai ibu tahu cara mempertingkatkan pengeluaran susuibu iaitu dengan memahami konsep asas penyusuan iaitu pemberian susuibu mengikut kemahuan bayi atau supply and demand. Jadi payu dara perlu lebih banyak rangsangan daripada bayi bagi meningkatkan penghasilan susu.

    Biasa bayi yang baru lahir lebih banyak tidur bukan ? Jadi, kita pastikan akan kejutkan bayi untuk menyusu setiap 3 jam sekali pada waktu siang dan 4 jam sekali pada waktu malam. Jika bayi sedang tidur pada waktu itu kejutkan bayi untuk menyusu. 

    image from google
    Melalui pembacaan saya, kita kena kejutkan bayi dalam tempoh waktu seperti yang tersebut di atas kerana, penyusuan 10 hingga 12 kali sehari dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin atau hormon susu menghasilkan lebih banyak susu. Ketika bayi menyusu, rangsangan sensori itu akan dikirim ke otak. Otak kemudian memberi reaksi mengeluarkan hormon prolaktin atau hormon susu yang amsuk ke dalam aliran darah menuju kembali ke payu dara. Hormon prolaktin merangsang sel-sel pembuat susu untuk bekerja dengan lebih kuat bagi mengeluarkan susu.

    Hormon prolaktin akan lebih banyak dihasilkan pada waktu awal pagi, jadi ibu yang mahu buat stok digalakan untuk mengepam pada waktu ini. Jika bayi bangun atau telah sampai waktu bayi perlu disusukan, berhenti seketika untuk menyusukan bayi, setelah keperluan bayi mencukupi ibu boleh sambung mengepam. ia bertujuan untuk meningkatkan hormon prolaktin supaya ia merangsang sel-sel pembuat susu untuk bekerja lebih kuat menghasilkan banyak susu. Jangan pula rasa give up bila lihat hasil penyusuan sedikit bila mengepam selepas menyusu, setkan dalam minda pada next sesi susu akan dapat lebih banyak.

    Mengepam ketika dalam pantang boleh dilakukan seawal 2 minggu selepas kelahiran. Namun ia bukan soal berapa banyak kena pam atau berapa ratus botol susuibu kena kumpul, tetapi paling penting yang perlu diberi tumpuan adalah penyembuhan ibu itu sendiri dan lebih kepada kekerapan bayi menyusu. Mengikut pengalaman saya sendiri, oleh kerana bayi kerap bangun untuk menyusu, saya hanya berjaya mengumpul satu botol susuibu yang berkuantiti 4 oz setiap hari ketika tempoh berpantang. Itu pun saya lakukan hanya dua minggu sebelum kembali bekarja kerana ketika itu agak sukar mendapatkan maklumat tentang penyusuan susuibu ini. Apa lagi selalu disogokkan dengan soalan "bila mahu ajar anak minum susu tepung?". Namun Alhamdulillah kedegilan itu mengatasi soalan tersebut.

    image from google
    Ibu yang menyusukan bayi ini mudah rasa lapar bukan ? Terasa mahu makan sahaja. Ladenilah rasa itu kerana ia adalah normal dan pendapat saya susu akan lebih banyak dihasilkan jika saya kenyang. Lagi satu, kadang-kadang kurang minum air buat kita turut rasa lapar, jadi minumlah banyak air masak mengikut berat badan kita. Setiap 25 kg berat badan, kita perlukan 1 litter air masak. Minumlah berdikit-dikit tetapi kerap supaya air itu serap dalam badan dan tidak sia-sia keluar menjadi urin selain selalu kita dengar pantang orang-orang lama bahawa ibu berpantang tidak boleh minum air banyak-banyak bukan ? Jadi rahsianya minum sedikit-sedikit.

    Selain itu, ibu menyusu amat perlu mengambil makanan yang seimbang walaupun ketika pantang. Jika rasa tak kenyang setelah makan sepinggan nasi, tambah lauk dan sayur bukan tambah nasi. Makan juga secara kerap tetapi sedikit demi sedikit. Ia bukan sahaja membantu pengeluaran susuibu tetapi ia membantu ibu dalam usaha mengurangkan berat badan. Makanan setiap orang ketika dalam pantang selepas bersalin tak sama mengikut adat dan budaya. Dan bagi saya antara makanan yang saya tak boleh makan ketika dalam pantang adalah roti dan biskut. Aik ? Kan setiap orang tak sama. He! He! He!

    Dan jika ditanya apa peranan suplemen kepada ibu dalam pantang dan menyusukan ? Ia membantu ibu lebih bertenaga dan mempercepatkan penyembuhan. Rasa lebih bertenaga itu membolehkan ibu berdaya untuk bangun tengah malam atau awal pagi untuk mengejutkan bayi supaya menyusu atau mengepam. Walaubagaimanapun harus diingat akan konsep supply and demand bahawa pengambilan suplemen tanpa usaha menyusukan secara kerap dan mengepam tidak akan membantu meningkatkan pengeluaran susuibu.

    Saya untuk dihubungi ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my



    Monday, November 5, 2012

    Bila Kuku Mudah Patah


    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Bila ada seorang teman bertanya kepada saya mengapa kukunya mudah patah dihujung walau tidak berkuku panjang ? 

    Terdapat 2 faktor yang menyebabkan kuku mudah patah.
    Faktor Pertama kena tahu bahawa kuku dihasilkan dari segumpalan protein yang dipanggil keratin. Keratin ini pula perlu disokong oleh  beberapa vitamin dan mineral antaranya vitamin A, vitamin D dan kalsium, zink, vitamin C. Malah ada sesetengah kajian yang mengatakan omega baik untuk kesihatan kuku. Jadi mungkin kuku patah akibat kekurangan protein, sumber vitamin serta mineral.

    Faktor Kedua disebabkan jangkitan kuman. Terutama kuku kaki. Jangkitan ini akibat memakai kasut dan stokin yang terlalu ketat atau kasut dan stokin yang kotor.

    Jadi, pastikan makanan kita seimbang memenuhi keperluan badan dan jaga kebersihan.

    Mahu dapatkan vitamin, hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Sunday, November 4, 2012

    Set B Bukan Untuk Ibu Menyusu Sahaja

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Jika disebut Set B ramai yang tergambar di minda suplemen asas untuk penyusuan bayi. Tetapi ia hanya hanya relevan untuk ibu yang menyusukan bayi kerana konsep asas penyusuan adalah supply and demand. Oleh kerana itu ibu menyusu yang mengambil set ini kena memahami konsep supply and demand untuk mendapat hasil yang diharapkan. Jadi ia sesuai diamalkan untuk semua golongan samada lelaki atau wanita kerana ia adalah set vitamin kesihatan optima.

    Apa ada dalam Set B itu ? Ia mengandungi Vitalea/ multivitamin, Vitamin C, Vitamin B dan Alfalfa.

    Ia sesuai di ambil untuk mereka yang menghadapi masalah bau badan selain sudah tentu turut menjaga kebersihan luaran seperti kerap mandi, menukar pakaian, memakai pakaian yang menyerap peluh seperti fabrik dari kain kapas.

    Set ini juga menjadi set asas untuk mereka yang menghadapi masalah alahan pada sesuatu. Contohnya kerap bersin dan selsema pada awal pagi.

    Set ini juga adalah set asas untuk mereka yang mahu menurunkan berat badan selain vitamin lain seperti omega/lecithin dan herbalax.

    Ia juga membantu masalah keputihan yang dialami oleh wanita dan bagus untuk suami isteri. Bagi bakal pengantin, pengambilan 90 hari sebelum majlis perkahwinan dapat memberi impak wajah berseri.

    Mahu untuk kesan yang lebih baik, tambahkan ESP kerana protein penting unruk bina sel. Sel yang sihat akan membantu menyerap vitamin dengan sangat baik.

    Jadi, Set B bukan untuk wanita yang menyusukan sahaja. Tetapi ia tidak sesuai diambil oleh mereka yang menghidap SLE, sebab alfalfa TIDAK untuk SLE.

    Mahu dapatkannya ? Hubungi saya di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    Saturday, November 3, 2012

    Tip Rambut Sihat


    Rambut yang sihat bukan bererti hanya rambut yang lurus seperti yang diimaginasikan dalam iklan shampoo dalam televisyen. Tak kira apa jenis rambut, samada lurus, kerinting, rambut yang sihat sebenarnya jauh dari masalah rambut yang gugur, berbiji, berkelengmumur atau beruban sebelum waktunya.

    Sedikit info melalui pembacaan saya masalah rambut beruban sebelum waktunya salah satunya, berpunca dari tekanan kehidupan selain faktor genetik dan belum ada penawarnya selain mewarnakannya. Jadi adalah lebih baik mencegah dari merawat.

    Begitu juga rambut berkelengmumur, tekanan juga adalah antara puncanya. Ingat lagi tak ketika mahu menghadapi peperiksaan dulu, penuh kepala dengan kelengmumur ? Lepas habis peperiksaan entah mana hilangnya kelengmumur.

    Tentang rambut gugur pula adalah normal. Menurut Wendy Roberts, seorang pakar dermatology di Rango Mirage, California, biasanya kita akan kehilangan rambut 50 hingga 100 helai sehari dan jika disikat, ia akan kehilangan 250 helai. Tapi bagaimana jika anda bangun dari tidur kelihatan kat bantal penuh dengan rambut gugur atau ketika mandi bersepah rambut gugur ? Adakah rambut gugur itu hanya berjumlah maksima 250 helai sahaja.

    Jadi penting untuk kita menjauhi tekanan melalui cara kita berfikir, bersenam selalu dan bagi yang beragama Islam solat, berzikir dan berdoa dapat meredakan tekanan. Selain itu menjagaan luaran rambut seperti memilih shampoo dan perapi yang berkualiti dan bersesuaian. 

    Bagi yang berkemampuan boleh mendapatkan khidmat rawatan rambut di saloon. Bagi yang kurang berkemampuan boleh cuba tip-tip orang lama dalam menjaga rambut. Saya suka dengan tip mudah untuk menjaga rambut ni, dulu-dulu selalu buat, iaitu dengan menggunakan daun bunga raya yang diramas dengan sedikit air. Sekarang ni tak sempat saja.

    Selain itu apa yang kita makan juga mempengaruhi rambut. Makanan ringan, segera, makanan yang kaya dengan bahan perasa yang berlebihan bukan sahaja tidak bagus untuk sistem dalam badan kita tetapi rambut juga. Sebab sekarang ni makan kat luar menjadi trend terutama ibu bekerjaya. Oooooh bertuahnya saya balik dari kerja mak dah siap masak. Tapi hujung minggu memang turn saya masak.

    Saya kongsi hasil pembacaan saya dalam Majalah Rapi keluaran 1 november 2012, jika anda rasa apa yang kita makan kurang nutrisinya di sana sini dan memikirkan mahu mengambil suplemen penting untuk rambut. Paling penting pengambilan air harus dititikberatkan, kerana 1/4 berat setiap helaian rambut mengandungi air. Minum air yang secukupnya untuk menjaga kelembapan rambut anda. Selain untuk mengelakkan hidrasi pada rambut dan tentunya pada tubuh kita, minum air yang secukupnya membantu membuatkan rambut anda menjadi lembut dan berkilau.

    Selepas itu baru fikirkan pengambilan vitamin dan mineral yang mengandungi : A, B, C dan zat besi. Sebab vitamin A akan menjaga rambut, Vitamin B dan C berfungsi untuk melancarkan peredaran darah dan pertumbuhan rambut. Zat besi pula akan membawa oksigen yang secukupnya untuk rambut.

    Selain itu, protein diperlukan untuk membuat rambut tumbuh dengan lebih cepat dan lebat. Selain itu, ia akan menjadikan rambut lebih kuat. Protein yang terbaik adalah dari kacang soya organik. Pengambilan protein yang cukup juga dapat mengelakkan hujung rambut dari bercabang.

    Tahu tak anda bahawa penyebab rambut mudah gugur adalah kekurangan protein dalam diet seharian ?

    ****************************

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



    Bagaimana jika anda yang baru berjinak-jinak dengan suplemen mencuba Family Wellness Programme ? Ia mengandungi :-
    a) Protein
    b)Vitamin B
    c) Vitamin C
    d) Vitalea / multivitamin
     Ia bukan sahaja baik untuk rambut tapi kesihatan keseluruhan. Ia juga boleh dikongsi oleh seisi keluarga.

    Jika anda berminat, hubungi saya ditalian 012-6816979 atau emailkan di noorazrinnapalil@yahoo.com.my 





    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...