Monday, August 15, 2011

Saya Suka Nasi Ketika bersahur...

Sahur adalah satu keperluan bagi saya walaupun hukumnya sunat dan ramai meningglakannya. Saya suka makan nasi disamping kurma dan minum campuran ESP dan PD. Gabungan ESP dan PD memang bagus untuk elak tekak sakit ketika berpuasa selain untuk elak kulit kering akibat pengambilan air yang kurang dari 3 liter sehari ketika bulan puasa.

Selain itu, saya ambil B complex Shaklee pada pagi hari bagi mengelakkan rasa mengantuk terutama pada waktu pagi disebab pengambilan nasi, ini kerana nasi adalah makanan berkarbohidrat yang akan mengubah tahap 'serotonin' yang akan menjadikan kita rasa benar-benar tenang dan mengantuk di pagi hari. Tujuan utama vitamin B ini adalah supaya ia dapat membantu proses metabolisme 'nasi' tadi agar ia bertukar menjadi tenaga dan membolehkan badan supaya badan kekal cergas sepanjang hari.

Manakala vitamin lain saya ambil secara berperingkat selepas berbuka puasa sambil penuhkan 'kuota' air 3 liter pada malam hari sehingga bersahur. Berpuasa tidak bermakna sukar untuk mengambil vitamin, cuma perlukan sedikit pengubahsuaian waktu dan displin diri yang tinggi.

Hubungi saya ditalian 012-6816979 atau email noorazrinnapalil@yahoo.com.my untuk mendapatkan penerangan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...